Akuston suunnittelu sähkömoottoripyörään
Kirilo, Eki-Petteri (2022)
Kirilo, Eki-Petteri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205016640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205016640
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkoituksena oli suunnitella aiemmin toteutettuun älykkäät koneet -opintosuunnan sähkömoottoripyöräprojektiin uusi akusto. Tarve uudelle akustolle muodostui, sillä projektissa toteutettu akusto on epäkäytännöllinen ja kapasiteetiltaan pieni, johtuen tiukasta budjetista.
Työ aloitettiin käymällä läpi moottoripyörän nykyinen kokoonpano ja sen ongelmakohdat, joita oli muun muassa pieni kapasiteetti sekä monimutkaisuus. Ongelmakohtien läpi käynnin jälkeen tiedettiin mitä parantaa ja mihin keskittyä. Olennaisimmiksi tavoitteiksi muodostui riittävä kapasiteetti noin 200 km:n ajosuoritteisiin sekä latausmahdollisuus julkisilla asemilla. Huomiota annettiin myös sille, että akusto on järkevä valmistaa piensarjaa varten.
Akuston suunnittelussa lähdettiin liikkeelle komponenttien valinnalla. Ensimmäiseksi valittiin kennopaketit energiatiheyden perusteella ja varmistettiin niiden soveltuvuus käyttökohteeseen. Tämän jälkeen niille valittiin sopivat oheiskomponentit, kuten akustonhallintajärjestelmä, laturi sekä muuntaja. Kun komponentit oli valittu, aloitettiin kokoonpanon suunnittelu akustoa mallintamalla. Akustoa mallintaessa käytössä ollut tila osoittautui turhan pieneksi tavoitekapasiteetille, joten tavoitekapasiteetista päätettiin tinkiä. Akuston mallinnuksen oltua valmis, suunniteltiin alustavasti sijoituspaikat muille komponenteille.
Opinnäytetyössä ei otettu kantaa akustonvalvonta- ja latausjärjestelmien ohjelmointiin tai kytkentäkaavioihin vaan ne toteutettaisiin valmistajien käyttöohjeiden ja tuotetuen avulla. Opinnäytetyön perusteella pystytään rakentamaan kohteena olleeseen sähkömoottoripyörään käyttökelpoinen akusto, joka riittää laskennallisesti yli 150 km:n ajosuoritteisiin.
Työ aloitettiin käymällä läpi moottoripyörän nykyinen kokoonpano ja sen ongelmakohdat, joita oli muun muassa pieni kapasiteetti sekä monimutkaisuus. Ongelmakohtien läpi käynnin jälkeen tiedettiin mitä parantaa ja mihin keskittyä. Olennaisimmiksi tavoitteiksi muodostui riittävä kapasiteetti noin 200 km:n ajosuoritteisiin sekä latausmahdollisuus julkisilla asemilla. Huomiota annettiin myös sille, että akusto on järkevä valmistaa piensarjaa varten.
Akuston suunnittelussa lähdettiin liikkeelle komponenttien valinnalla. Ensimmäiseksi valittiin kennopaketit energiatiheyden perusteella ja varmistettiin niiden soveltuvuus käyttökohteeseen. Tämän jälkeen niille valittiin sopivat oheiskomponentit, kuten akustonhallintajärjestelmä, laturi sekä muuntaja. Kun komponentit oli valittu, aloitettiin kokoonpanon suunnittelu akustoa mallintamalla. Akustoa mallintaessa käytössä ollut tila osoittautui turhan pieneksi tavoitekapasiteetille, joten tavoitekapasiteetista päätettiin tinkiä. Akuston mallinnuksen oltua valmis, suunniteltiin alustavasti sijoituspaikat muille komponenteille.
Opinnäytetyössä ei otettu kantaa akustonvalvonta- ja latausjärjestelmien ohjelmointiin tai kytkentäkaavioihin vaan ne toteutettaisiin valmistajien käyttöohjeiden ja tuotetuen avulla. Opinnäytetyön perusteella pystytään rakentamaan kohteena olleeseen sähkömoottoripyörään käyttökelpoinen akusto, joka riittää laskennallisesti yli 150 km:n ajosuoritteisiin.