Hyvä sisäinen viestintä Sosterissa - kolme ohjetta lähijohtajien työn tueksi
Kyllönen, Katja (2022)
Kyllönen, Katja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026673
Tiivistelmä
Johtaminen on viestintää. Johtamisen viestintää määrittelee lainsäädäntö. Hyvällä viestinnällä voidaan vaikuttaa positiivisesti työhyvinvointiin ja työssäjaksamiseen. Terveydenhuollon organisaatiossa viestinnällä tuetaan organisaation strategisia tavoitteita ja painopisteiden toteutumista. Sisäisellä viestinnällä tarkoitetaan tiedonkulkua organisaatiossa. Sillä voidaan vaikuttaa asenteisiin ja motivaatioon. Vastuu sisäisestä viestinnästä on jokaisella, hyvä sisäinen viestintä on vuorovaikutteista. Aito viestintä on avointa, tasapuolista, uskottavaa ja luotettavaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lähijohtajien johtamistehtävän tukeminen Sosterissa. Tarkoitus oli selvittää, millaisissa asioissa lähijohtajat tarvitsevat tukea sisäisessä viestinnässä, ja luoda organisaation lähijohtajille ohjeistusta hyvän sisäisen viestinnän toteuttamiseen.
Palvelumuotoiluprosessi aloitettiin hankkimalla asiakasymmärrystä Brainstor-ming tree -ideointipuupalaverilla. Ongelmamäärittelyn selvitys tehtiin sähköisen kyselyn kautta lähijohtajilta. Molempien aineistojen analyysi tehtiin teemoittelulla. Organisaation viestinnän tavoitteissa tuloksina nousivat avoimuuden ja vuorovaikutuksen lisääminen. Lähijohtajat kertoivat tarvitsevansa tukea kehittyäkseen selkeämmässä viestinnässä ja ristiriitatilanteiden ratkaisemisessa. Lähijohtajat kokivat tarvitsevansa ohjeita siihen, kuinka lisätä vuorovaikutusta ja selkeyttää toimintaa vuosikellon avulla sekä mitä tarkoittaa valmentava johtaminen. Tämän jälkeen muotoiltiin kolme ohjetta, jotka esitestattiin. Tulleiden palautteiden jälkeen tehtiin muutokset ohjeisiin ja suoritettiin varsi-nainen testaus mukautetulla sähköisellä learning cafe -menetelmällä. Tullut palaute koski ulkoasua, lauseiden järjestystä sekä yhden ohjeen kohdalla ohjeen nimeämistä. Viimeistelyn jälkeen ohjeet arvioitiin NPS® -kyselyllä.
Opinnäytetyössä valmistui kolme ohjetta, kaksi 1-sivuista ja yksi 3-sivuinen, sisäisen viestinnän toteuttamiseen lähijohtajille: asioiden puheeksi ottaminen -ohje lähijohtajalle, valmentavan johtamisen huoneentaulu ja toiminnan vuosi-aikataulu. Hyvällä sisäisellä viestinnällä lähijohtaja voi tukea työhyvinvointia ja vahvistaa luottamusta henkilöstöön.
Jatkotutkimusehdotukseksi esitetään toiminnan vuosiaikataulun kehittäminen sähköiseen muotoon sekä ohjeiden jatkuvan kehittämisen prosessin rakentaminen organisaatiolle.
Asiasanat: viestintä, sisäinen viestintä, johtaminen, henkilöstöjohtaminen, valmentava johtaminen, sosiaali- ja terveydenhuolto Leadership is communication. Management communication is defined by legislation and can affect well-being and coping at work. In health care organization, communication supports the organisation's strategic goals and the realization of priorities. Internal communication refers to the flow of information within organization. It can affect attitudes and motivation. Everyone is responsible for internal communication and good internal communication is interactive. Genuine communication is open, fair, credible, and reliable.
The aim of the thesis was to support the forepersons holding management position at Sosteri. The purpose was to find out what kind of support they need in internal communication and to create guidelines for the organization's forepersons to implement good internal communication.
The service design process began with gaining customer insight by using a Brainstroming tree of ideas during the meeting, and the problem was re-searched with an electronic survey for forepersons. Analysis of data was per-formed thematically. Three instructions were then formulated and presented, and after the changes to the presentation, testing was performed using custom-made electronic Learning cafe method. Feedback from pre-testing and testing concerned layout, order of the sentences and, for one instruction, the name of the instruction. After finishing, feedback was requested through the Net Promoter Score® survey.
The thesis produced three instructions for implementing internal communication for forepersons. Taking things up, was a guide for the foreperson. A board of coaching management and annual schedule for the staff were also created. With good internal communication, the foreperson can support well-being at work and strengthen trust of the personnel.
The proposal for further research was the electronic form of developing the annual schedule of operations and building a process for the continuous development of guidelines for the organization.
Keywords: communication, internal communication, management, personnel management, coaching management, social and health care sector
Opinnäytetyön tavoitteena oli lähijohtajien johtamistehtävän tukeminen Sosterissa. Tarkoitus oli selvittää, millaisissa asioissa lähijohtajat tarvitsevat tukea sisäisessä viestinnässä, ja luoda organisaation lähijohtajille ohjeistusta hyvän sisäisen viestinnän toteuttamiseen.
Palvelumuotoiluprosessi aloitettiin hankkimalla asiakasymmärrystä Brainstor-ming tree -ideointipuupalaverilla. Ongelmamäärittelyn selvitys tehtiin sähköisen kyselyn kautta lähijohtajilta. Molempien aineistojen analyysi tehtiin teemoittelulla. Organisaation viestinnän tavoitteissa tuloksina nousivat avoimuuden ja vuorovaikutuksen lisääminen. Lähijohtajat kertoivat tarvitsevansa tukea kehittyäkseen selkeämmässä viestinnässä ja ristiriitatilanteiden ratkaisemisessa. Lähijohtajat kokivat tarvitsevansa ohjeita siihen, kuinka lisätä vuorovaikutusta ja selkeyttää toimintaa vuosikellon avulla sekä mitä tarkoittaa valmentava johtaminen. Tämän jälkeen muotoiltiin kolme ohjetta, jotka esitestattiin. Tulleiden palautteiden jälkeen tehtiin muutokset ohjeisiin ja suoritettiin varsi-nainen testaus mukautetulla sähköisellä learning cafe -menetelmällä. Tullut palaute koski ulkoasua, lauseiden järjestystä sekä yhden ohjeen kohdalla ohjeen nimeämistä. Viimeistelyn jälkeen ohjeet arvioitiin NPS® -kyselyllä.
Opinnäytetyössä valmistui kolme ohjetta, kaksi 1-sivuista ja yksi 3-sivuinen, sisäisen viestinnän toteuttamiseen lähijohtajille: asioiden puheeksi ottaminen -ohje lähijohtajalle, valmentavan johtamisen huoneentaulu ja toiminnan vuosi-aikataulu. Hyvällä sisäisellä viestinnällä lähijohtaja voi tukea työhyvinvointia ja vahvistaa luottamusta henkilöstöön.
Jatkotutkimusehdotukseksi esitetään toiminnan vuosiaikataulun kehittäminen sähköiseen muotoon sekä ohjeiden jatkuvan kehittämisen prosessin rakentaminen organisaatiolle.
Asiasanat: viestintä, sisäinen viestintä, johtaminen, henkilöstöjohtaminen, valmentava johtaminen, sosiaali- ja terveydenhuolto
The aim of the thesis was to support the forepersons holding management position at Sosteri. The purpose was to find out what kind of support they need in internal communication and to create guidelines for the organization's forepersons to implement good internal communication.
The service design process began with gaining customer insight by using a Brainstroming tree of ideas during the meeting, and the problem was re-searched with an electronic survey for forepersons. Analysis of data was per-formed thematically. Three instructions were then formulated and presented, and after the changes to the presentation, testing was performed using custom-made electronic Learning cafe method. Feedback from pre-testing and testing concerned layout, order of the sentences and, for one instruction, the name of the instruction. After finishing, feedback was requested through the Net Promoter Score® survey.
The thesis produced three instructions for implementing internal communication for forepersons. Taking things up, was a guide for the foreperson. A board of coaching management and annual schedule for the staff were also created. With good internal communication, the foreperson can support well-being at work and strengthen trust of the personnel.
The proposal for further research was the electronic form of developing the annual schedule of operations and building a process for the continuous development of guidelines for the organization.
Keywords: communication, internal communication, management, personnel management, coaching management, social and health care sector