Artistibrändin ja musiikkijulkaisun visuaalisen ilmeen rakentaminen
Kinnarinen, Susanna (2022)
Kinnarinen, Susanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026680
Tiivistelmä
Teknologian ja palveluiden kehittyminen on kasvattanut itsenäisten artistien määrää ja lisännyt kilpailua toimialalla. Artistien suurimpana haasteena nousee nyt joukosta erottautuminen. Samaan aikaan itsenäisesti toimivat artistit hallitsevat omia brändejään ilman levy-yhtiöiden tukea. Oman henkilöbrändin kirkastaminen auttaa artistia tunnistamaan hänen erottavat kilpailutekijänsä ja toimimaan päämäärätietoisesti kohti tavoitteitaan. Hyvin rakennettuna henkilöbrändi on artistin musiikillista uraa tukeva kokonaisuus, jonka avulla hän saa avaimet oman itsensä ja brändinsä kehittämistä varten.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on itsenäisesti toimiva rap-artisti nimeltä Anselmi, jolle rakennetaan hänen musiikillista uraansa tukeva kirkastettu henkilöbrändi. Kirkastetun brändi-identiteetin pohjalta toteutetaan levynkansitaide, joka ilmentää toimeksiantajan uutta musiikkijulkaisua nimeltä ”Kyytiin mahtuu feat. Kosola”. Lopputuotoksena toimeksiantaja saa käyttöönsä brändikirjan oman brändinsä hallinnan tueksi.
Opinnäytetyön visuaalinen tuotos keskittyy artistin brändikirjaan ja musiikkijulkaisuun sekä sen graafiseen ohjeistukseen. Brändin jatkokehittäminen ja hallinta on jätetty toimeksiantajalle ja raportissa niitä käsitellään ainoastaan visuaalisen tuotoksen testauksen kautta. Musiikkijulkaisussa esiintyvää vierailevaa artistia ei oteta opinnäytetyön raportoinnissa huomioon.
Opinnäytetyön tietoperustassa syvennytään siihen, mitä artistin henkilöbrändäys vaatii ja miten mielikuvat vaikuttavat brändien rakentamiseen. Työssä selvitetään myös, mikä on visuaalinen identiteetti ja mitä asioita ottaa huomioon, kun henkilöbrändiä lähdetään rakentamaan sen sisäisimmästä olemuksesta kuluttajille näkyväksi ja tunnistettavaksi osaksi brändiä. Henkilöbrändäystä tarkastellaan Wheelerin ja Millmanin viisivaiheisen brändäysprosessin kautta, joka luo pohjan opinnäytetyön henkilöbrändistrategialle.
Artistin brändi-identiteetti ja visuaalinen ilme rakennettiin kahdella metodilla. Nykytila-analyysin avulla syvennyttiin artistin brändi-identiteetin lähtökohtiin, jotka toimivat visuaalisen tuotoksen ohjaavana tekijänä. Kokonaisuuden rakentumista tuettiin mielikuvakyselyn avulla, jolla saatiin artistin kuuntelijoiden näkemykset osaksi työtä ja sen avulla testattiin visuaalisen tuotoksen tavoitteiden täyttymistä.
Tavoitteiden mukaisesti Anselmille luotiin brändikirja, jonka avulla hän voi kehittää ja hallita omaa brändiään. Brändikirjan sisältöä voidaan hyödyntää artistin markkinoinnissa ja sen osia voidaan liittää osaksi artistin kappaleiden sanoituksia tai musiikkijulkaisujen visuaalisuutta. Brändi-identiteetin kehittämisen kannalta Anselmin on tärkeää tarkastella omaa toimintaansa, arvojaan ja tavoitteitaan säännöllisesti. Kirjattu brändi-identiteetti ei tarkoita sitä, ettei artistin minuus voisi muovautua ja kehittyä. Sen sijaan brändikirjan tulisi muovautua artistin kehityksen mukana samoin kuin hänen visuaalinen ilmeensä. Säilyttämällä kuitenkin yhtenäisyyden tuotannossaan ja viestinnässään, Anselmin on mahdollista vahvistaa omaa brändiään ja sen tunnistettavuutta.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on itsenäisesti toimiva rap-artisti nimeltä Anselmi, jolle rakennetaan hänen musiikillista uraansa tukeva kirkastettu henkilöbrändi. Kirkastetun brändi-identiteetin pohjalta toteutetaan levynkansitaide, joka ilmentää toimeksiantajan uutta musiikkijulkaisua nimeltä ”Kyytiin mahtuu feat. Kosola”. Lopputuotoksena toimeksiantaja saa käyttöönsä brändikirjan oman brändinsä hallinnan tueksi.
Opinnäytetyön visuaalinen tuotos keskittyy artistin brändikirjaan ja musiikkijulkaisuun sekä sen graafiseen ohjeistukseen. Brändin jatkokehittäminen ja hallinta on jätetty toimeksiantajalle ja raportissa niitä käsitellään ainoastaan visuaalisen tuotoksen testauksen kautta. Musiikkijulkaisussa esiintyvää vierailevaa artistia ei oteta opinnäytetyön raportoinnissa huomioon.
Opinnäytetyön tietoperustassa syvennytään siihen, mitä artistin henkilöbrändäys vaatii ja miten mielikuvat vaikuttavat brändien rakentamiseen. Työssä selvitetään myös, mikä on visuaalinen identiteetti ja mitä asioita ottaa huomioon, kun henkilöbrändiä lähdetään rakentamaan sen sisäisimmästä olemuksesta kuluttajille näkyväksi ja tunnistettavaksi osaksi brändiä. Henkilöbrändäystä tarkastellaan Wheelerin ja Millmanin viisivaiheisen brändäysprosessin kautta, joka luo pohjan opinnäytetyön henkilöbrändistrategialle.
Artistin brändi-identiteetti ja visuaalinen ilme rakennettiin kahdella metodilla. Nykytila-analyysin avulla syvennyttiin artistin brändi-identiteetin lähtökohtiin, jotka toimivat visuaalisen tuotoksen ohjaavana tekijänä. Kokonaisuuden rakentumista tuettiin mielikuvakyselyn avulla, jolla saatiin artistin kuuntelijoiden näkemykset osaksi työtä ja sen avulla testattiin visuaalisen tuotoksen tavoitteiden täyttymistä.
Tavoitteiden mukaisesti Anselmille luotiin brändikirja, jonka avulla hän voi kehittää ja hallita omaa brändiään. Brändikirjan sisältöä voidaan hyödyntää artistin markkinoinnissa ja sen osia voidaan liittää osaksi artistin kappaleiden sanoituksia tai musiikkijulkaisujen visuaalisuutta. Brändi-identiteetin kehittämisen kannalta Anselmin on tärkeää tarkastella omaa toimintaansa, arvojaan ja tavoitteitaan säännöllisesti. Kirjattu brändi-identiteetti ei tarkoita sitä, ettei artistin minuus voisi muovautua ja kehittyä. Sen sijaan brändikirjan tulisi muovautua artistin kehityksen mukana samoin kuin hänen visuaalinen ilmeensä. Säilyttämällä kuitenkin yhtenäisyyden tuotannossaan ja viestinnässään, Anselmin on mahdollista vahvistaa omaa brändiään ja sen tunnistettavuutta.