Kommunikaation, tietoteknisen osaamisen ja helppokäyttöisyyden vaikutus ICT-tuessa
Pärn, Georg (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026854
Tiivistelmä
Tässä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä seurataan ICT-assistentin roolissa olevaa työntekijää, joka tarjoaa ICT-tukea valmennus- ja kuntoutuspalveluja tarjoavassa yhtiössä. Yritys toimii ympäri maata.
Opinnäytetyössä seurataan päivittäistä ja viikoittaista raportointia, jossa ICT-assistentti merkitsee työpäivien tapahtumat kymmenen viikon ajanjakson ajan. Jokaisen viikon päätteeksi on tehty viikkoanalyysi, jossa assistentti pohtii mitä on viikon aikana oppinut, ja mitä asioita voisi hyödyntää jatkossa. Opinnäytetyön seurantaviikot ovat ajanjaksolta 11.10.2021 – 7.1.2022.
Assistentti toimii ICT-tuen asiakaspalvelijana tarjoten asiakkaille ja muille työntekijöille apua helpdeskin kautta. Lisäksi hän lähettää kannettavia tietokoneita asiakkaille lainaksi verkkovalmennuksia varten ja puhdistaa palautettuja koneita ohjelmallisesti. Työhön kuuluu myös asentaa laitteita luokkatiloihin ja asentaa työntekijöiden työkoneet ja puhelimet valmiiksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää työssä esiintyviä yhteisiä tekijöitä päivittäisistä merkinnöistä ja viikkoanalyyseistä. Yhteisten tekijöiden löytäminen voi edistää työn ja oman osaamisen jatkokehitystä.
Pohdinnassaan assistentti havaitsi kolme teemaa, jotka ilmenivät seurantaviikkojen aikana useamman kerran: Kommunikointi, tietotekninen osaaminen ja helppokäyttöisyys. Näiden teemojen avulla voi havaita, mitä työympäristössä voisi jatkossa kehittää. Assistentti myös pohti, miten Lean-ajattelumallia kannattaisi käyttää oman ja muiden työnteon tehostamisessa.
Opinnäytetyössä seurataan päivittäistä ja viikoittaista raportointia, jossa ICT-assistentti merkitsee työpäivien tapahtumat kymmenen viikon ajanjakson ajan. Jokaisen viikon päätteeksi on tehty viikkoanalyysi, jossa assistentti pohtii mitä on viikon aikana oppinut, ja mitä asioita voisi hyödyntää jatkossa. Opinnäytetyön seurantaviikot ovat ajanjaksolta 11.10.2021 – 7.1.2022.
Assistentti toimii ICT-tuen asiakaspalvelijana tarjoten asiakkaille ja muille työntekijöille apua helpdeskin kautta. Lisäksi hän lähettää kannettavia tietokoneita asiakkaille lainaksi verkkovalmennuksia varten ja puhdistaa palautettuja koneita ohjelmallisesti. Työhön kuuluu myös asentaa laitteita luokkatiloihin ja asentaa työntekijöiden työkoneet ja puhelimet valmiiksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää työssä esiintyviä yhteisiä tekijöitä päivittäisistä merkinnöistä ja viikkoanalyyseistä. Yhteisten tekijöiden löytäminen voi edistää työn ja oman osaamisen jatkokehitystä.
Pohdinnassaan assistentti havaitsi kolme teemaa, jotka ilmenivät seurantaviikkojen aikana useamman kerran: Kommunikointi, tietotekninen osaaminen ja helppokäyttöisyys. Näiden teemojen avulla voi havaita, mitä työympäristössä voisi jatkossa kehittää. Assistentti myös pohti, miten Lean-ajattelumallia kannattaisi käyttää oman ja muiden työnteon tehostamisessa.