”Ikään kuin, että meitä on erilaisia mutta ei tarvitse lokeroida tietyksi” : sukupuolisensitiivinen seksuaalikasvatus varhaiskasvatuksessa
Aho, Sanna; Holma, Vaula; Lukkala, Sara (2022)
Aho, Sanna
Holma, Vaula
Lukkala, Sara
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026755
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia ja näkemyksiä sukupuolisensitiivisestä seksuaalikasvatuksesta varhaiskasvatuksen kontekstissa. Opinnäytetyössä tutkittiin mitkä ovat olleet niitä tekijöitä, jotka mahdollistavat tai estävät varhaiskasvattajan kasvua ja kehittymistä sukupuolisensitiivisenä seksuaalikasvattajana. Opinnäytetyössä selvitettiin myös, miten sukupuolisensitiivisyys tulee huomioiduksi varhaiskasvatuksen seksuaalikasvatuksessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla. Yhteistyökumppanina toimi Tampereen kaupunki, ja aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä kolmesta eri Tampereen kaupungin varhaiskasvatusyksiköstä. Kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavan analyysimenetelmän avulla. Aineistosta luokiteltiin tutkimuskysymysten kannalta tärkeimmät käsitteet ja teemat, joita olivat sensitiivisyys, sukupuolen moninaisuus sekä vuorovaikutus- ja dialoginen osaaminen.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että sukupuolisensitiiviseksi seksuaalikasvattajaksi kasvaminen vaatii sensitiivisen työotteen lisäksi myös nykyaikaisen tiedon hankintaa ja tiedon omaksumista sukupuolen moninaisuudesta. Tuloksista voidaan myös todeta, että kasvua estäviä tekijöitä ovat koulutuksen puute, epävarmuus omasta osaamisesta ja kiinnostuksen vähäisyys seksuaalikasvatusta kohtaan. Ajankohtaisena jatkotutkimusaiheena voisi olla yhdistää sukupuolisensitiivisyys katsomuskasvatukselliseen näkökulmaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla. Yhteistyökumppanina toimi Tampereen kaupunki, ja aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä kolmesta eri Tampereen kaupungin varhaiskasvatusyksiköstä. Kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavan analyysimenetelmän avulla. Aineistosta luokiteltiin tutkimuskysymysten kannalta tärkeimmät käsitteet ja teemat, joita olivat sensitiivisyys, sukupuolen moninaisuus sekä vuorovaikutus- ja dialoginen osaaminen.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että sukupuolisensitiiviseksi seksuaalikasvattajaksi kasvaminen vaatii sensitiivisen työotteen lisäksi myös nykyaikaisen tiedon hankintaa ja tiedon omaksumista sukupuolen moninaisuudesta. Tuloksista voidaan myös todeta, että kasvua estäviä tekijöitä ovat koulutuksen puute, epävarmuus omasta osaamisesta ja kiinnostuksen vähäisyys seksuaalikasvatusta kohtaan. Ajankohtaisena jatkotutkimusaiheena voisi olla yhdistää sukupuolisensitiivisyys katsomuskasvatukselliseen näkökulmaan.