Tekninen massoittelupalvelu ja sen hyödyt asiakasyrityksille
Pulkkinen, Ville (2022)
Pulkkinen, Ville
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036867
Tiivistelmä
Tekninen massoittelupalvelu on asiakkailta saatavien asemakuvien tuotteiden määrälaskentaa. Palvelu tarjoaa asiakkaalle tarjouksen kaikista ulkopuolisista sade- ja jätevesijärjestelmistä sekä niihin liittyvistä tuotteista. Massoittelupalvelun tarkoituksena on helpottaa asiakasyritysten toimintaa. Palvelun asiakkaina toimivat niin yritykset kuin yksityishenkilötkin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä massoittelupalvelu on sekä mitkä ovat massoittelupalvelun hyödyt asiakasyrityksille. Myös mahdolliset kehitysideat olivat toivottavia palvelun kehitystä varten. Opinnäytteessä olisi myöskin tarkoitus miettiä ajatuksia massoittelupalvelun markkinointiin. Voisiko opinnäytetyötä käyttää markkinoinnin apuna tai millaista näkyvyyttä palvelu tarvitsisi. Opinnäytetyössä käytiin läpi yleisimmät tuotteet, joita massoittelussa lasketaan.
Massoittelupalvelun hyötyjä asiakasyrityksille selvitettiin lomakekyselyn avulla. Asiakasyritykset, joita kyselyyn pyydettiin osallistumaan, tulivat opinnäytetyön tilaajan toimesta. Lomakekyselyyn oli mahdollisuus osallistua haastattelun tai kirjallisen vastauksen avulla. Yrityksiä oli kolme kappaletta, jotka kaikki toimivat maarakennusalalla, ja niiden toiminta keskittyy Itä-, Keski- ja Etelä-Suomen alueille.
Tutkimuksen kautta saatiin tietoja massoittelunpalvelun hyödyistä asiakasyrityksille. Hyötyjä olivat ajan säästö, tarkat laskelmat sekä työmukavuuden lisääminen. Suurimpana hyötynä oli ajan säästö, palvelu säästi asiakasyrityksiltä aikaa 0–40 tuntia kohteesta riippuen. Tarkkaa ajan säästöä on vaikea todeta lyhyen tutkimusseurannan sekä projektien erilaisuuden takia. Varsinaisia kehitysideoita ei asiakasyrityksillä vielä ollut. Palvelun kehitys on enemmänkin asiakaskohtaista, ja olisi toivottavaa saada palvelu räätälöityä jokaiselle asiakasyritykselle erikseen. Jokainen asiakasyritys haluaisi käyttää palvelua jatkossakin osana yrityksen toimintaa.
Kokonaisuutena työstä jää opinnäytetyön tilaajalle tietoa palvelun hyödyistä sekä positiivisista ajatuksia palvelua kohtaan. Palvelua on mahdollista markkinoida opinnäytetyön avulla, ja työstä on mahdollista tehdä tiivistelmä, jonka avulla palvelua voidaan esitellä tuleville asiakkaille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä massoittelupalvelu on sekä mitkä ovat massoittelupalvelun hyödyt asiakasyrityksille. Myös mahdolliset kehitysideat olivat toivottavia palvelun kehitystä varten. Opinnäytteessä olisi myöskin tarkoitus miettiä ajatuksia massoittelupalvelun markkinointiin. Voisiko opinnäytetyötä käyttää markkinoinnin apuna tai millaista näkyvyyttä palvelu tarvitsisi. Opinnäytetyössä käytiin läpi yleisimmät tuotteet, joita massoittelussa lasketaan.
Massoittelupalvelun hyötyjä asiakasyrityksille selvitettiin lomakekyselyn avulla. Asiakasyritykset, joita kyselyyn pyydettiin osallistumaan, tulivat opinnäytetyön tilaajan toimesta. Lomakekyselyyn oli mahdollisuus osallistua haastattelun tai kirjallisen vastauksen avulla. Yrityksiä oli kolme kappaletta, jotka kaikki toimivat maarakennusalalla, ja niiden toiminta keskittyy Itä-, Keski- ja Etelä-Suomen alueille.
Tutkimuksen kautta saatiin tietoja massoittelunpalvelun hyödyistä asiakasyrityksille. Hyötyjä olivat ajan säästö, tarkat laskelmat sekä työmukavuuden lisääminen. Suurimpana hyötynä oli ajan säästö, palvelu säästi asiakasyrityksiltä aikaa 0–40 tuntia kohteesta riippuen. Tarkkaa ajan säästöä on vaikea todeta lyhyen tutkimusseurannan sekä projektien erilaisuuden takia. Varsinaisia kehitysideoita ei asiakasyrityksillä vielä ollut. Palvelun kehitys on enemmänkin asiakaskohtaista, ja olisi toivottavaa saada palvelu räätälöityä jokaiselle asiakasyritykselle erikseen. Jokainen asiakasyritys haluaisi käyttää palvelua jatkossakin osana yrityksen toimintaa.
Kokonaisuutena työstä jää opinnäytetyön tilaajalle tietoa palvelun hyödyistä sekä positiivisista ajatuksia palvelua kohtaan. Palvelua on mahdollista markkinoida opinnäytetyön avulla, ja työstä on mahdollista tehdä tiivistelmä, jonka avulla palvelua voidaan esitellä tuleville asiakkaille.