Tekoälyn luonti piilohippaan
Tuomi, Tommi (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036884
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutustua tekoälyyn peleissä ja tavoitteena oppia perusmenetelmiä, joista on hyvä tietää tekoälyn suunnittelussa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi tekoälyn historiaa peleissä sekä kerrotaan reitinhakualgoritmeista ja hieman koneoppimisesta. Koneoppimisen osuus on lyhyempi, koska se on epäsuositumpi tapa toteuttaa tekoäly peleissä. Opinnäytetyön soveltavassa osuudessa tehtiin yksinkertainen demosovellus Unity-pelimoottorilla jotta saataisiin tuntumaa siihen, kuinka tekoälyä voisi lähteä tekemään. Yksityiskohtiin Unityn kanssa työskentelemisessä ei mennä, vaan käydään läpi vaiheet demosovelluksen tekemisestä, koodia sekä käytetyt Unityn tarjoamat työkalut. Alkuperäisiin tavoitteisiin päästiin ja opittiin hieman perusasioita tekoälylle olennaisista aiheista. Demonstraation tekoälyhahmot käyttäytyvät halutulla tavalla.