Mittareiden kehittäminen Essoten kotiin vietäville tukipalveluille
Alhomäki, Laura (2022)
Alhomäki, Laura
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036893
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on mittareiden kehittäminen Essoten kotiin vietäville tukipalveluille. Kotiin vietävät tukipalvelut ovat vanhus- ja vammaispalvelujen yksikkö, joka tuottaa palveluja turvalliseen kotona asumiseen. Työ on rajattu koskemaan turva-, ateria- ja kauppapalveluja. Työn tutkimusongelma oli, millaisia tukipalveluihin liittyviä taloudenmittareita yksikössä tulisi olla käytössä eli mitä suorituksia tukipalveluissa pitäisi mitata ja millaisilla mittareilla. Työn tavoite oli kehittää toimivat taloudenmittarit tukipalveluille johtamisen tueksi ja tehdä mittaristotyökalu, johon mittarit keskitettiin.
Tutkimuksellinen lähestymistapa oli konstruktiivinen tutkimus ja tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistoa kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimukseen haastateltiin kotiin vietävien tukipalvelujen työntekijöitä ja esimiestä sekä ennakoivien palvelujen esimiestä ja yhtä talouspalveluiden työntekijää. Yhteensä haastateltavia oli kahdeksan henkilöä. Haastatteluissa kartoitettiin mittaamisen ja mittareiden nykytilaa sekä koettuja ongelmia ja kehitystarpeita. Näiden lisäksi kysyttiin tarvetta mittareille, jollaisia ei vielä ole käytössä.
Tulosten ja niistä tehtyjä johtopäätösten perusteella muotoiltiin Excel-pohjainen mittaristotyökalu, johon keskitettiin tukipalveluille tärkeimmät mittarit. Tulosten perusteella mittariston yksi merkittävimpiä hyötyjä on se, että se kerää tiedon yhteen paikkaan useista eri järjestelmistä sekä mittaa toiminnan kehittymistä aikaisempaan ajankohtaan tai tavoitteisiin verrattuna. Tuloksissa vahvasti esille noussut laadullinen mittaaminen on otettu mukaan mittaristoon. Tarkemman mittaamisen avulla voidaan yksikössä kehittää myös tiedolla johtamista.
Tutkimuksellinen lähestymistapa oli konstruktiivinen tutkimus ja tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistoa kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimukseen haastateltiin kotiin vietävien tukipalvelujen työntekijöitä ja esimiestä sekä ennakoivien palvelujen esimiestä ja yhtä talouspalveluiden työntekijää. Yhteensä haastateltavia oli kahdeksan henkilöä. Haastatteluissa kartoitettiin mittaamisen ja mittareiden nykytilaa sekä koettuja ongelmia ja kehitystarpeita. Näiden lisäksi kysyttiin tarvetta mittareille, jollaisia ei vielä ole käytössä.
Tulosten ja niistä tehtyjä johtopäätösten perusteella muotoiltiin Excel-pohjainen mittaristotyökalu, johon keskitettiin tukipalveluille tärkeimmät mittarit. Tulosten perusteella mittariston yksi merkittävimpiä hyötyjä on se, että se kerää tiedon yhteen paikkaan useista eri järjestelmistä sekä mittaa toiminnan kehittymistä aikaisempaan ajankohtaan tai tavoitteisiin verrattuna. Tuloksissa vahvasti esille noussut laadullinen mittaaminen on otettu mukaan mittaristoon. Tarkemman mittaamisen avulla voidaan yksikössä kehittää myös tiedolla johtamista.
