Aloittavan yrittäjän tunnettuuden lisääminen digitaalisissa kanavissa
Ketelä, Caroline (2022)
Ketelä, Caroline
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036882
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Koulutus ja valmennus Alppituulelle, joka tarjoaa koulutuksia ja valmennuksia logo- ja kirjallisuusterapiaa käyttäen. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimenpidesuosituksia aloittavan yrityksen tunnettuuden lisäämiseksi digitaalisissa kanavissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten aloittavan yrittäjän tunnettuutta voi lisätä, mitkä digitaaliset kanavat ovat tähän sopivimmat sekä millainen sisältö digitaalisissa kanavissa sitouttaa ja tavoittaa asiakkaita.
Työn teoriaosuus muodostui kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä pääluvussa käsiteltiin digitaalista markkinointiviestintää: markkinointiviestinnän käsitettä, tavoitteita, kohderyhmiä ja ostopersoonia, brändiä ja tunnettuutta ja markkinointiviestinnän sisältöä. Toisessa pääluvussa käsiteltiin digitaalisen markkinointiviestinnän kanavia: käsitteitä, verkkosivustoja, blogeja, Facebookia, Instagramia ja WhatsAppia.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus ja aineiston hankintamenetelmänä käytettiin vertailuanalyysiä. Vertailuun valittiin kolme henkilöyrittäjää. Yksi yritys valittiin samalta toimialalta toimeksiantajan kanssa ja kaksi yritystä valittiin, koska ne myyvät valmennuksia ja kursseja. Vertailussa tutkittiin yritysten verkkosivustoja, blogeja, Facebook-tilejä, Instagram-tilejä ja asiakaspalvelukanavia.
Tutkimuksen tulosten perusteella muut yritykset käyttävät pääasiallisena kanavanaan Instagramia ja verkkosivustojaan, kun taas toimeksiantajalla on käytössään verkkosivut, mutta ei sosiaalisen median kanavia. Hakukoneoptimointi on tärkeässä roolissa yrityksen tunnettuuden kannalta. Verkkosivuillaan yrityksillä on verkkokaupat valmennusten ja kurssien myymiseen. Yritykset ovat läsnä myös Facebookissa, mutta vain yksi käytti kanavaa aktiivisesti. Yksi yritys käyttää onnistuneesti yritysblogia herättämään potentiaalisten asiakkaiden mielenkiinnon. Henkilöbrändäyksessä erinomaisesti onnistunut yrittäjä on vahvistanut yritysbrändiään. Vuorovaikutuksellinen, osallistava ja neuvova sisältö on suosituinta sosiaalisen median kanavissa. This thesis was commissioned by Koulutus ja valmennus Alppituuli, which provides education and trainings by using logo- and bibliotherapy. The objec-tive of the thesis was to create suggestions to increase recognizability of a new entrepreneur in digital platforms.
The aim of the thesis was to examine how new entrepreneur’s recognizability can be enhanced, which digital platforms are the most suitable and what type of digital content engages and reaches the customers.
The theory part of the thesis consisted of two main chapters. The first chapter dealt with digital marketing communication: the concept of marketing communication, objectives, target groups and buyer personas, brand and recognizability and the content of marketing communication. The second main chapter dealt with the channels of marketing communication: the concept, websites, blogs, Facebook, Instagram and WhatsApp.
The research method was qualitative and for gathering material, benchmarking was used. Three entrepreneurs were chosen to be compared. One entrepreneur was chosen from the same industry as the assigned company and the two others were chosen as they also provide education and trainings. In the comparison, entrepreneurs’ websites, blogs, Facebook and Instagram accounts and customer service channels were analysed.
Based on the results, it was found that other entrepreneurs use Instagram and websites as main channels, when the commissioning entrepreneur uses websites, but not social media channels. Search engine optimisation is in key role in increasing the entrepreneur’s recognizability. The entrepreneurs use websites to sell education and trainings. The entrepreneurs are present in Facebook, yet only one uses the channel actively. One entrepreneur uses blog very successfully to increase interest of potential customers. The entrepreneur that has successfully strengthened the personal brand has also enhanced their business brand. Interactive, participatory, and guiding content is the most popular in social media channels.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten aloittavan yrittäjän tunnettuutta voi lisätä, mitkä digitaaliset kanavat ovat tähän sopivimmat sekä millainen sisältö digitaalisissa kanavissa sitouttaa ja tavoittaa asiakkaita.
Työn teoriaosuus muodostui kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä pääluvussa käsiteltiin digitaalista markkinointiviestintää: markkinointiviestinnän käsitettä, tavoitteita, kohderyhmiä ja ostopersoonia, brändiä ja tunnettuutta ja markkinointiviestinnän sisältöä. Toisessa pääluvussa käsiteltiin digitaalisen markkinointiviestinnän kanavia: käsitteitä, verkkosivustoja, blogeja, Facebookia, Instagramia ja WhatsAppia.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus ja aineiston hankintamenetelmänä käytettiin vertailuanalyysiä. Vertailuun valittiin kolme henkilöyrittäjää. Yksi yritys valittiin samalta toimialalta toimeksiantajan kanssa ja kaksi yritystä valittiin, koska ne myyvät valmennuksia ja kursseja. Vertailussa tutkittiin yritysten verkkosivustoja, blogeja, Facebook-tilejä, Instagram-tilejä ja asiakaspalvelukanavia.
Tutkimuksen tulosten perusteella muut yritykset käyttävät pääasiallisena kanavanaan Instagramia ja verkkosivustojaan, kun taas toimeksiantajalla on käytössään verkkosivut, mutta ei sosiaalisen median kanavia. Hakukoneoptimointi on tärkeässä roolissa yrityksen tunnettuuden kannalta. Verkkosivuillaan yrityksillä on verkkokaupat valmennusten ja kurssien myymiseen. Yritykset ovat läsnä myös Facebookissa, mutta vain yksi käytti kanavaa aktiivisesti. Yksi yritys käyttää onnistuneesti yritysblogia herättämään potentiaalisten asiakkaiden mielenkiinnon. Henkilöbrändäyksessä erinomaisesti onnistunut yrittäjä on vahvistanut yritysbrändiään. Vuorovaikutuksellinen, osallistava ja neuvova sisältö on suosituinta sosiaalisen median kanavissa.
The aim of the thesis was to examine how new entrepreneur’s recognizability can be enhanced, which digital platforms are the most suitable and what type of digital content engages and reaches the customers.
The theory part of the thesis consisted of two main chapters. The first chapter dealt with digital marketing communication: the concept of marketing communication, objectives, target groups and buyer personas, brand and recognizability and the content of marketing communication. The second main chapter dealt with the channels of marketing communication: the concept, websites, blogs, Facebook, Instagram and WhatsApp.
The research method was qualitative and for gathering material, benchmarking was used. Three entrepreneurs were chosen to be compared. One entrepreneur was chosen from the same industry as the assigned company and the two others were chosen as they also provide education and trainings. In the comparison, entrepreneurs’ websites, blogs, Facebook and Instagram accounts and customer service channels were analysed.
Based on the results, it was found that other entrepreneurs use Instagram and websites as main channels, when the commissioning entrepreneur uses websites, but not social media channels. Search engine optimisation is in key role in increasing the entrepreneur’s recognizability. The entrepreneurs use websites to sell education and trainings. The entrepreneurs are present in Facebook, yet only one uses the channel actively. One entrepreneur uses blog very successfully to increase interest of potential customers. The entrepreneur that has successfully strengthened the personal brand has also enhanced their business brand. Interactive, participatory, and guiding content is the most popular in social media channels.