Viestintä- ja palvelukanavan valinta kuluttajan ostoprosessin eri vaiheissa
Lindfors, Noora (2022)
Lindfors, Noora
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026819
Tiivistelmä
Kuluttajille on tarjolla monia viestintäkanavia, mutta mitkä ovat ne kanavat, jotka kuluttajat valitsevat mieluiten ostoprosessin eri vaiheissa harkitessaan alle 500 euron ostosta? Tämä tieto on yrityksille arvokasta omaa viestintäkanavien valintaa sekä asiakashallintaa suunnitellessa. Oikeiden viestintäkanavien valinta luo yritykselle resurssitehokkuutta ja asiakkaalle mielekkään asiakaskokemuksen.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa teorian sekä määrällisen kyselytutkimuksen kautta kuluttajien viestintäkanavien valintaa sekä tarkastella sukupolvien välisiä eroja valinnoissa.
Kyselytutkimuksen tulokset osoittivat, että hyvin perinteisillä viestintäkanavilla on edelleen paikkansa ostoprosessin eri vaiheissa yhteydenottokanavina eivätkä sukupolvien väliset erot valinnoissa ole kovinkaan huomattavia.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yrityksien tulisikin huomioida omaa asiakaspalvelukanavia suunnitellessa tärkeimpien viestintäkanavien merkitykset kuluttajille ostoprosessin eri vaiheissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa teorian sekä määrällisen kyselytutkimuksen kautta kuluttajien viestintäkanavien valintaa sekä tarkastella sukupolvien välisiä eroja valinnoissa.
Kyselytutkimuksen tulokset osoittivat, että hyvin perinteisillä viestintäkanavilla on edelleen paikkansa ostoprosessin eri vaiheissa yhteydenottokanavina eivätkä sukupolvien väliset erot valinnoissa ole kovinkaan huomattavia.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yrityksien tulisikin huomioida omaa asiakaspalvelukanavia suunnitellessa tärkeimpien viestintäkanavien merkitykset kuluttajille ostoprosessin eri vaiheissa.