Mielenterveyspalveluiden työntekijöiden kokemuksia etäyhteyksillä toteutetuista asiakastapaamisista
Nissilä, Maria (2022)
Nissilä, Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036910
Tiivistelmä
Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymän mielenterveyspalveluille tehdyn opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa käytössä olevista etäyhteysvälineistä asiakastapaamisissa sekä työntekijöiden kokemuksista etäyhteysvälineiden käytöstä. Mielenkiinnon kohteena oli löytää myös taustalla olevia syitä, jolloin etäyhteyden käyttö ei sovellu käytettäväksi. Opinnäytetyön tietoperusta muodostui mielenterveystyötä ohjaavasta lainsäädännöstä, mielenterveyden määrittelystä, vuorovaikutukseen vaikuttavista tekijöistä sekä sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiosta.
Tutkimus tehtiin määrällisenä tutkimuksena Kokkolassa marraskuun aikana 2021. Kysymykset laadittiin Webropol-ohjelmalla lokakuussa 2021. Tutkimukseen osallistui työntekijöitä psykiatrian avohoidosta, mielenterveyskuntoutujien asumis- ja tukipalveluista sekä Keski-Pohjanmaan Sosiaalipsykiatrinen Yhdistys Ry. Tutkimukseen osallistumisen edellytys oli, että työntekijä oli käyttänyt työssään etäyhteyksiä asiakastapaamisissa. Kyselylomake lähetettiin sähköpostilinkkinä marraskuun alussa 84 työntekijälle ja vastausaikaa oli marraskuun loppuun. Kyselyyn vastasi 45 työntekijää. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol -ohjelmaan, käsiteltiin anonyymisti ja analysoitiin tilastollisesti Microsoft office Word- sekä Excel-ohjelmilla. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksessa saatiin vastauksia haluttuihin kysymyksiin. Käytössä olevista välineistä älypuhelimen, tietokoneen ja tabletin arvioitiin olevan käytössä myös tulevaisuudessa, ja puhelimen käytön arveltiin vähenevän. Tutkimustulosten mukaan etäyhteys koettiin hyvänä vaihtoehtona, mutta työntekijät näkivät myös esteitä etäyhteyden käytölle. Riittävät digitaidot mahdollistavat asiakkaan digiosallisuuden kokemisen. Sosiaalialalla tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota niihin asiakkaisiin, jotka tarvitsevat digiohjausta.
Tutkimus tehtiin määrällisenä tutkimuksena Kokkolassa marraskuun aikana 2021. Kysymykset laadittiin Webropol-ohjelmalla lokakuussa 2021. Tutkimukseen osallistui työntekijöitä psykiatrian avohoidosta, mielenterveyskuntoutujien asumis- ja tukipalveluista sekä Keski-Pohjanmaan Sosiaalipsykiatrinen Yhdistys Ry. Tutkimukseen osallistumisen edellytys oli, että työntekijä oli käyttänyt työssään etäyhteyksiä asiakastapaamisissa. Kyselylomake lähetettiin sähköpostilinkkinä marraskuun alussa 84 työntekijälle ja vastausaikaa oli marraskuun loppuun. Kyselyyn vastasi 45 työntekijää. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol -ohjelmaan, käsiteltiin anonyymisti ja analysoitiin tilastollisesti Microsoft office Word- sekä Excel-ohjelmilla. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksessa saatiin vastauksia haluttuihin kysymyksiin. Käytössä olevista välineistä älypuhelimen, tietokoneen ja tabletin arvioitiin olevan käytössä myös tulevaisuudessa, ja puhelimen käytön arveltiin vähenevän. Tutkimustulosten mukaan etäyhteys koettiin hyvänä vaihtoehtona, mutta työntekijät näkivät myös esteitä etäyhteyden käytölle. Riittävät digitaidot mahdollistavat asiakkaan digiosallisuuden kokemisen. Sosiaalialalla tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota niihin asiakkaisiin, jotka tarvitsevat digiohjausta.