Työhyvinvointia ja työmotivaatiota lisääviä keinoja lastensuojeluyksikössä työntekijöiden näkökulmasta
Kovanen, Henna; Salin, Ira (2022)
Kovanen, Henna
Salin, Ira
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266104
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona eräälle lastensuojeluyksikölle Etelä-Pohjanmaalla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lastensuojeluyksikön työntekijöiden työhyvinvoinnin tilaa ja sitä ylläpitäviä sekä lisääviä tekijöitä. Toimeksiantajan toiveena oli, että nostetaan esille työhyvinvointiin ja työmotivaation liittyviä tekijöitä työntekijöiden näkökulmasta. Tällä pyrittiin siihen, että saadaan tietoon, kuinka työnantaja voi tukea työntekijöiden työhyvinvointia, millainen esimiestyö koetaan yksikössä työhyvinvointia tukevana, millaisilla keinoilla työyhteisö voi tukea työhyvinvointia, mitkä ovat alan voimauttavia tekijöitä sekä mitkä ovat niitä keinoja, joilla työntekijä voi itse vaikuttaa työhyvinvointiin.
Opinnäytetyö toteutettiin pääasiassa laadullisena tutkimuksena ja yksikön työntekijöiden näkökulmat tuotiin esiin kyselytutkimuksen avulla ja niiden tuloksilla pyrittiin saamaan vastaus tutkimuskysymyksiin, joita olivat: Miten työnantaja voi tukea työhyvinvointia? Millä keinoilla työyhteisö tukee työhyvinvointia? Millä keinoilla työntekijä voi itse vaikuttaa työhyvinvointiin? Kyselyyn vastasi seitsemän saman lastensuojeluyksikön työntekijää, jotka olivat iältään 25–58-vuotiaita. Kokemusta lastensuojelutyöstä työntekijöillä oli vaihtelevasti kymmenestä kuukaudesta neljään vuoteen. Kyseinen yksikkö on ollut noin vuoden toiminnassa, kyselyyn vastanneet työntekijät ovat olleet siellä töissä viidestä kuukaudesta noin vuoteen.
Tuloksista voitiin todeta, että työyhteisössä jokainen tiedostaa sen, miten voi vaikuttaa sekä omaan että työyhteisön hyvinvointiin. Tutkimuksessa nousee esiin, että erityisen tärkeää työyhteisössä on avoimuus, kunnioitus sekä hyvä huumori. Omaan työhyvinvointiin työntekijät panostavat liikunnalla, tasapainon ylläpitämisellä työn ja vapaa-ajan välillä. Työyhteisön merkitys omaan työhyvinvointiin koettiin myös merkittävänä tekijänä ja kaikki kokivat työyhteisössä vallitsevan hyvän ilmapiirin. Esimies koettiin yksikössä helposti lähestyttävänä. Tutkimuksessa asiat, joilla työnantaja voi tukea työhyvinvointia, korostui halu ottaa enemmän vastuuta, saada palautetta tehdystä työstä, työntekijöiden näkökulmien huomioon ottaminen, tavoitteiden asettaminen tiimille sekä palkitseminen, kun tavoitteeseen on päästy.
Opinnäytetyö toteutettiin pääasiassa laadullisena tutkimuksena ja yksikön työntekijöiden näkökulmat tuotiin esiin kyselytutkimuksen avulla ja niiden tuloksilla pyrittiin saamaan vastaus tutkimuskysymyksiin, joita olivat: Miten työnantaja voi tukea työhyvinvointia? Millä keinoilla työyhteisö tukee työhyvinvointia? Millä keinoilla työntekijä voi itse vaikuttaa työhyvinvointiin? Kyselyyn vastasi seitsemän saman lastensuojeluyksikön työntekijää, jotka olivat iältään 25–58-vuotiaita. Kokemusta lastensuojelutyöstä työntekijöillä oli vaihtelevasti kymmenestä kuukaudesta neljään vuoteen. Kyseinen yksikkö on ollut noin vuoden toiminnassa, kyselyyn vastanneet työntekijät ovat olleet siellä töissä viidestä kuukaudesta noin vuoteen.
Tuloksista voitiin todeta, että työyhteisössä jokainen tiedostaa sen, miten voi vaikuttaa sekä omaan että työyhteisön hyvinvointiin. Tutkimuksessa nousee esiin, että erityisen tärkeää työyhteisössä on avoimuus, kunnioitus sekä hyvä huumori. Omaan työhyvinvointiin työntekijät panostavat liikunnalla, tasapainon ylläpitämisellä työn ja vapaa-ajan välillä. Työyhteisön merkitys omaan työhyvinvointiin koettiin myös merkittävänä tekijänä ja kaikki kokivat työyhteisössä vallitsevan hyvän ilmapiirin. Esimies koettiin yksikössä helposti lähestyttävänä. Tutkimuksessa asiat, joilla työnantaja voi tukea työhyvinvointia, korostui halu ottaa enemmän vastuuta, saada palautetta tehdystä työstä, työntekijöiden näkökulmien huomioon ottaminen, tavoitteiden asettaminen tiimille sekä palkitseminen, kun tavoitteeseen on päästy.
