Peruskoulun päättäneiden koulupudokkuus ja sen ennaltaehkäisy sekä kuntoutuksen ohjaajan rooli: kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Torro, Juuso; Torro, Juuso (2022)
Torro, Juuso
Torro, Juuso
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266051
Tiivistelmä
Koulupudokkaat ja koulupudokkuusriskin alaiset nuoret tarvitsevat tukea ja opastusta peruskoulun jälkeisen nivelvaiheen onnistumisessa. Tuen tarve käsittää oppilaitoksen sisäiset ja ulkoiset tekijät lasten ja nuorten eri elämänvaiheissa, jolloin kuntoutuksen ohjaajan rooli moniammatillisessa työyhteisössä korostuu. Jotta koulupudokkuutta ennustavia riskejä voidaan tunnistaa ja ennaltaehkäistä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, kuuluu kuntoutuksen ohjaajan havainnoida omalla työkentällään koulupudokkuutta ennustavia riskitekijöitä lasten ja nuorten parissa. Opinnäytetyön tutkimustehtävinä oli selvittää koulupudokkuutta ennustavia riskitekijöitä, ennaltaehkäisymenetelmiä ja kuinka kuntoutuksen ohjaaja voi hyödyntää saatua tietoa työtehtävissään. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistohaku toteutettiin käyttäen tietokantoja Finna.fi, Melinda, CINAHL Plus with full text (EBSCOHost), PubMed ja The Campbell Library. Katsaukseen valikoitui 9 julkaisua vuosilta 2010–2021. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä teemoittelulla, jossa aineisto lajiteltiin teemoittain ja niistä etsittiin eroavaisuuksia ja yhteneväisyyksiä. Opinnäytetyön keskeiset tulokset sisältävät osallisuuden, yksilön menneisyyden, yksilön ominaisuuksien, yhteisöllisyyden sekä ennaltaehkäisyn teemat. Jotta kuntoutuksen ohjaaja voi parhaimmalla mahdollisella tavalla tunnistaa ja ennaltaehkäistä koulupudokkuuteen liittyviä riskejä, tulee hänen hyödyntää opinnäytetyössä saatuja tuloksia omalla työkentällään. Havainnointia kuuluu tehdä opiskelijan opiskeluympäristöön liittyvien tekijöiden lisäksi yksilöllisten kykyjen ja valmiuksien, perheen ja muiden sosiaalisten piirien, kuten ystäväpiirin kautta.