"Parempi kuin ei mitään" : kokemuksia sirkuksen etäopetuksesta koronapandemian aikana
Nisso, Kamilla (2022)
Nisso, Kamilla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036891
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee sirkuksen etäopetusta koronapandemian aikana vuosina 2020–2021. Aihetta tarkastellaan lasten ja nuorten sirkusharrastuksen näkökulmasta. Opinnäytetyössä haetaan vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Miten harrastajat kokivat sirkuksen etäopetuksen pandemian aikana? Mitkä asiat etäopetuksessa olivat toimivia ja miten etäopetusta voitaisiin jatkossa kehittää?
Tutkimusmenetelmänä työssä on käytetty kyselytutkimusta ja haastatteluja. Sirkusharrastajille teetetyllä kyselyllä kerättiin tietoa harrastajien kokemuksista etäopetuksesta ja sen toimivuudesta. Kyselyn lisäksi työtä varten haastateltiin sirkuskoulun rehtoria ja etäopetusta toteuttanutta sirkustaiteilijaa. Etäopetuksen erilaisia käytäntöjä avataan lähdekirjallisuuden avulla.
Tulosten perusteella sirkuksen etäopetus koronapandemian aikana ei ollut yhtä hyvää kuin lähiopetus, mutta oli kuitenkin hyvä, että sitä järjestettiin. Etäopetus mahdollisti taitojen ylläpitämisen ja sosiaalisen kontaktin poikkeusolojen aikana. Haastavissa harjoitteluolosuhteissa sirkustaitojen harjoittelu oli kuitenkin hyvin rajattua. Tulevaisuudessa sirkuksen etäopetusta kannattaa kehittää ja hyödyntää sen tarjoamia mahdollisuuksia opetuksessa. Hyvin toteutettuna etäopetus voi toimia hyvänä lisänä lähiopetukseen.
Tutkimusmenetelmänä työssä on käytetty kyselytutkimusta ja haastatteluja. Sirkusharrastajille teetetyllä kyselyllä kerättiin tietoa harrastajien kokemuksista etäopetuksesta ja sen toimivuudesta. Kyselyn lisäksi työtä varten haastateltiin sirkuskoulun rehtoria ja etäopetusta toteuttanutta sirkustaiteilijaa. Etäopetuksen erilaisia käytäntöjä avataan lähdekirjallisuuden avulla.
Tulosten perusteella sirkuksen etäopetus koronapandemian aikana ei ollut yhtä hyvää kuin lähiopetus, mutta oli kuitenkin hyvä, että sitä järjestettiin. Etäopetus mahdollisti taitojen ylläpitämisen ja sosiaalisen kontaktin poikkeusolojen aikana. Haastavissa harjoitteluolosuhteissa sirkustaitojen harjoittelu oli kuitenkin hyvin rajattua. Tulevaisuudessa sirkuksen etäopetusta kannattaa kehittää ja hyödyntää sen tarjoamia mahdollisuuksia opetuksessa. Hyvin toteutettuna etäopetus voi toimia hyvänä lisänä lähiopetukseen.