Kohdeyrityksen markkinointiviestinnän kehittäminen
Sandberg, Susanna (2022)
Sandberg, Susanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036957
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantoyrityksen markkinointiviestintää ja lisätä sen suunnitelmallisuutta yrityksen sisällä, jotta koko henkilöstö sitoutuisi osaltaan tuottamaan tarvittavaa sisältöä. Ensimmäinen opinnäytetyön tavoite oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheisiin. Prosessiin tutustuttiin kirjallisuuden kautta. Markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin käsiteltäviä eri vaiheita olivat: tilanneanalyysi, markkinointiviestinnän tavoitteiden määrittely, kohderyhmien määrittely, budjetoinnin määrittely, markkinointiviestinnän keinojen valinta, organisointi ja aikataulutus sekä seuranta ja arviointi. Toinen opinnäytetyön tavoite oli perehtyä valittuihin markkinointiviestinnän keinoihin. Tässä vaiheessa käsiteltiin mainontaa, myyntityötä, myynnin edistämistä sekä tiedotus- ja suhdetoimintaa. Kolmas opinnäytetyön tavoite oli rakentaa toimiva markkinointiviestintäsuunnitelma toimeksiantoyritykselle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän käsitettä, markkinointiviestinnän suunnittelua ja sen eri osa-alueita sekä vaiheita. Markkinointiviestinnän suunnitteluprosessia käsitellään loogisesti siinä järjestyksessä, miten sen vaiheissa tulisi edetä. Teoriaosuudessa käsitellään myös markkinointiviestinnän keinoja, jotka määräytyvät sen perusteella mitkä ovat toimeksiantoyritykselle oleellisia ja hyödyllisiä.
Toimeksiantoyritykselle suunniteltiin markkinointiviestintäsuunnitelma teoriaosuudessa käsiteltyjen tietojen pohjalta. Markkinointiviestintäsuunnitelmaan valittiin markkinointiviestinnän kehitystä edesauttaviksi markkinointiviestinnän keinoiksi mainonta perinteisin ja digitaalisin keinoin, myyntityö, myynnin edistäminen, tiedotus- ja suhdetoiminta sekä verkkosivut ja blogi. Markkinointiviestinnän suunnittelemisen, toteuttamisen ja aikataulutuksen tueksi laadittiin vuosikello.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän käsitettä, markkinointiviestinnän suunnittelua ja sen eri osa-alueita sekä vaiheita. Markkinointiviestinnän suunnitteluprosessia käsitellään loogisesti siinä järjestyksessä, miten sen vaiheissa tulisi edetä. Teoriaosuudessa käsitellään myös markkinointiviestinnän keinoja, jotka määräytyvät sen perusteella mitkä ovat toimeksiantoyritykselle oleellisia ja hyödyllisiä.
Toimeksiantoyritykselle suunniteltiin markkinointiviestintäsuunnitelma teoriaosuudessa käsiteltyjen tietojen pohjalta. Markkinointiviestintäsuunnitelmaan valittiin markkinointiviestinnän kehitystä edesauttaviksi markkinointiviestinnän keinoiksi mainonta perinteisin ja digitaalisin keinoin, myyntityö, myynnin edistäminen, tiedotus- ja suhdetoiminta sekä verkkosivut ja blogi. Markkinointiviestinnän suunnittelemisen, toteuttamisen ja aikataulutuksen tueksi laadittiin vuosikello.