Toimintamallin konseptointi jakeluterminaalin verkkokaupalle: toteutettuna tuonnin näkökulmasta
Rantavuo, Tuomas (2022)
Rantavuo, Tuomas
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205037010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205037010
Tiivistelmä
Tavoitteena opinnäytetyössä oli luoda toimintamallin konsepti jakeluterminaalin verkkokaupalle. Muotoiluprosessia hyödyntäen kyettiin luomaan käsitys Kymenlaakson alueen yritysten logistiikkaan ja varastointiin liittyvistä tarpeista ja toiveista. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Railgate Finland – Smart Hub Solutions -hanke, jota hallinnoi Kouvolan Innovation Kinno sekä osatoteuttaja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk. Kyseinen hanke on jatkoa Kinnon Railgate Finland – China express -hankkeelle ja Kouvolan kaupungin RRT-investointihankkeelle. Aiemmissa hankkeissa on kehitetty rinnakkain Kouvolan Konalaan rakentuvaa RRT-Intermodaaliterminaalia sekä konttijunayhteyttä.
Tutkimusmenetelminä olivat muun muassa kyselytutkimus ja haastattelut sekä verkkoetnografia. Pohjatietoa yritysten logistiikkaan ja varastointiin liittyvistä toimista luotiin kymenlaaksolaisille yrityksille suunnatulla kyselyllä. Lisäksi tätä kyselystä saatua tietoa ja ymmärrystä kartutettiin haastatteluilla sekä kohdennetulla verkkoetnografialla. Samankaltaisuuskaavion avulla analysoitiin tutkimusvaiheessa esiin noussut ja saatu aineisto, jolla nostettiin esiin aiheeseen liittyvät olennaisimmat kipupisteet sekä tarpeet. Samankaltaisuuskaavioon tarpeet ja kipupisteet jaoteltiin teemoittain.
Tämä produktiivinen opinnäytetyö mukailee palvelumuotoilun prosessia, jossa luodaan toimintamalli palveluiden tarjoamiselle. Opinnäytetyön lopputuloksena valmistui service blueprint ja palvelupolku, joita voidaan hyödyntää jakeluterminaalin verkkokaupan suunnittelussa sekä pyörittämisessä. Service blueprint ja palvelupolku helpottavat verkkokaupan kehittäjää tai/sekä sen pyörittäjää hahmottamaan, minkälaisia toimia kohderyhmät vaativat ja missä vaiheissa niitä tarvitaan. Palvelupolun tueksi syntyi kooste toimista ja palveluista, joita tämänkaltaisen toimijan verkkokaupalta toivotaan eli edellytykset onnistuneelle toimintamallille.
Asiasanat: palvelumuotoilu, logistiikka, varastointi, verkkokauppa, service blueprint, palvelupolku
Tutkimusmenetelminä olivat muun muassa kyselytutkimus ja haastattelut sekä verkkoetnografia. Pohjatietoa yritysten logistiikkaan ja varastointiin liittyvistä toimista luotiin kymenlaaksolaisille yrityksille suunnatulla kyselyllä. Lisäksi tätä kyselystä saatua tietoa ja ymmärrystä kartutettiin haastatteluilla sekä kohdennetulla verkkoetnografialla. Samankaltaisuuskaavion avulla analysoitiin tutkimusvaiheessa esiin noussut ja saatu aineisto, jolla nostettiin esiin aiheeseen liittyvät olennaisimmat kipupisteet sekä tarpeet. Samankaltaisuuskaavioon tarpeet ja kipupisteet jaoteltiin teemoittain.
Tämä produktiivinen opinnäytetyö mukailee palvelumuotoilun prosessia, jossa luodaan toimintamalli palveluiden tarjoamiselle. Opinnäytetyön lopputuloksena valmistui service blueprint ja palvelupolku, joita voidaan hyödyntää jakeluterminaalin verkkokaupan suunnittelussa sekä pyörittämisessä. Service blueprint ja palvelupolku helpottavat verkkokaupan kehittäjää tai/sekä sen pyörittäjää hahmottamaan, minkälaisia toimia kohderyhmät vaativat ja missä vaiheissa niitä tarvitaan. Palvelupolun tueksi syntyi kooste toimista ja palveluista, joita tämänkaltaisen toimijan verkkokaupalta toivotaan eli edellytykset onnistuneelle toimintamallille.
Asiasanat: palvelumuotoilu, logistiikka, varastointi, verkkokauppa, service blueprint, palvelupolku
