Suomalainen muoti Etelä-Koreassa : artikkeli muotilehteen
Bister, Sonja (2022)
Bister, Sonja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036959
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on esittää journalistisen artikkelin kirjoittamisen
merkittävimmät osat ja esitellä ne tutkimuksen avulla. Tutkimusprosessin lopputulemana on oma artikkeli, joka kirjoitetaan tutkittuja lähdeaineistoja esimerkkinä käyttäen. Muotilehteen kirjoitettavan artikkelin aihe on suomalaisen
muodin tunnettuus Etelä-Korean muotimarkkinoilla. Kyseistä aihetta varten
tehdään myös tutkimus. Opinnäytetyön tutkimusongelmat ovat seuraavat: Miten kirjoittaa asiatyylinen artikkeli muotiin liittyvän ammattilehden verkkosivustolle? Miten suomalainen muoti ilmenee Etelä-Korean muotimarkkinoilla ja
mikä on sen asema ja tulevaisuus?
Opinnäytetyö tutkii artikkelin kirjoittamisen vaiheita toisten havainnoimalla teoksia Journalistisen kirjoittamisen perusteet (Suhola ym. 2005), Tuhannen
taalan juttu (Lundberg & menetelmänä käyttäen. Artikkelin aiheen tutkiminen
tapahtuu kahden erillisen tutkimusmenetelmän kautta. Aiheen “Mikä on suomalaisen muodin asema Etelä-Korean muotimarkkinoilla” -tutkimukseen käytettiin menetelmänä asiantuntijan teemahaastattelua sekä eteläkorealaisille
kuluttajille suunnattua kyselyä aiheesta. Haastattelu ja kysely toimivat siis artikkelin aiheen tutkimuksen runkona.
Päätuloksena artikkelin kirjoittamisen tutkimuksessa ilmeni se, että artikkelin
kirjoittamisen keskeiset osat ovat seuraavat: aiheen ideointi, aineiston kokoaminen, aineiston käsittely, artikkelin osien jäsentely, artikkelin kirjoittaminen
sekä viimeisenä leipätekstin rajaus sovittuun pituuteen. Se, mikä erottaa artikkelin muista juttutyypeistä on artikkelin tyyli tuoda esiin keskustelua herättäviä
aiheita. Artikkelin elementteihin kuuluu myös objektiivinen ja informatiivinen
ote. Toisen tutkimuskohteen, eli suomalaisen muodin asema Etelä-Koreassa
päätuloksena tutkimuksen perusteella oli se, että suomalainen muoti aiheena
on vielä vähän tunnettu, mutta sen suosio on tällä hetkellä nousussa.
Johtopäätöksenä tutkimukselle selvisi, että journalistisen artikkelin toteuttaminen muotilehteen edellyttää artikkelin aihealueen ammattimaista tuntemusta ja
erittäin tarkkaa taustatutkimusta. Asiatyylisen tekstin hallinta luo perustan mielenkiintoiselle ja uutta informaatiota tarjoavalle artikkelille. Johtopäätöksenä
suomalaisen muodin asemaan Etelä-Koreassa taas selvisi, että Skandinaavisen tyylin luotua polkua suomalaiselle designille ja muodille on suomalaisella
muodilla mahdollisuus käyttää tavoiteltua skandinaavisen tyylin modernia ja
luonnonläheistä imagoa ja nousta pinnalle omilla, erottuvilla piirteillään.
Asiasanat: Suomalainen muoti, artikkeli, skandinaavinen muoti
merkittävimmät osat ja esitellä ne tutkimuksen avulla. Tutkimusprosessin lopputulemana on oma artikkeli, joka kirjoitetaan tutkittuja lähdeaineistoja esimerkkinä käyttäen. Muotilehteen kirjoitettavan artikkelin aihe on suomalaisen
muodin tunnettuus Etelä-Korean muotimarkkinoilla. Kyseistä aihetta varten
tehdään myös tutkimus. Opinnäytetyön tutkimusongelmat ovat seuraavat: Miten kirjoittaa asiatyylinen artikkeli muotiin liittyvän ammattilehden verkkosivustolle? Miten suomalainen muoti ilmenee Etelä-Korean muotimarkkinoilla ja
mikä on sen asema ja tulevaisuus?
Opinnäytetyö tutkii artikkelin kirjoittamisen vaiheita toisten havainnoimalla teoksia Journalistisen kirjoittamisen perusteet (Suhola ym. 2005), Tuhannen
taalan juttu (Lundberg & menetelmänä käyttäen. Artikkelin aiheen tutkiminen
tapahtuu kahden erillisen tutkimusmenetelmän kautta. Aiheen “Mikä on suomalaisen muodin asema Etelä-Korean muotimarkkinoilla” -tutkimukseen käytettiin menetelmänä asiantuntijan teemahaastattelua sekä eteläkorealaisille
kuluttajille suunnattua kyselyä aiheesta. Haastattelu ja kysely toimivat siis artikkelin aiheen tutkimuksen runkona.
Päätuloksena artikkelin kirjoittamisen tutkimuksessa ilmeni se, että artikkelin
kirjoittamisen keskeiset osat ovat seuraavat: aiheen ideointi, aineiston kokoaminen, aineiston käsittely, artikkelin osien jäsentely, artikkelin kirjoittaminen
sekä viimeisenä leipätekstin rajaus sovittuun pituuteen. Se, mikä erottaa artikkelin muista juttutyypeistä on artikkelin tyyli tuoda esiin keskustelua herättäviä
aiheita. Artikkelin elementteihin kuuluu myös objektiivinen ja informatiivinen
ote. Toisen tutkimuskohteen, eli suomalaisen muodin asema Etelä-Koreassa
päätuloksena tutkimuksen perusteella oli se, että suomalainen muoti aiheena
on vielä vähän tunnettu, mutta sen suosio on tällä hetkellä nousussa.
Johtopäätöksenä tutkimukselle selvisi, että journalistisen artikkelin toteuttaminen muotilehteen edellyttää artikkelin aihealueen ammattimaista tuntemusta ja
erittäin tarkkaa taustatutkimusta. Asiatyylisen tekstin hallinta luo perustan mielenkiintoiselle ja uutta informaatiota tarjoavalle artikkelille. Johtopäätöksenä
suomalaisen muodin asemaan Etelä-Koreassa taas selvisi, että Skandinaavisen tyylin luotua polkua suomalaiselle designille ja muodille on suomalaisella
muodilla mahdollisuus käyttää tavoiteltua skandinaavisen tyylin modernia ja
luonnonläheistä imagoa ja nousta pinnalle omilla, erottuvilla piirteillään.
Asiasanat: Suomalainen muoti, artikkeli, skandinaavinen muoti