Bliss Clinicin markkinointi sosiaalisessa mediassa: suunnittelusta toteutukseen
Nurminen, Sanna (2022)
Nurminen, Sanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205037014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205037014
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli Bliss Clinicin sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelu ja toteutus sekä ihmisten tietoisuuden ja ymmärtämisen lisääminen kiropraktiikkaa kohtaan lääkkeettömänä vaihtoehtona ihmisten terveyshaasteissa. Tutkin, miten erilaiset julkaisut näkyivät ja lisäsivät ihmisten kiinnostusta, ja mikä merkitys oli maksetulla kohdennetulla markkinoinnilla sosiaalisessa mediassa. Miten rajaukset liittyen ikään, mainonnan laajuuteen tai kiinnostuksen kohteisiin vaikuttivat? Oliko näin lyhyellä ajanjaksolla mahdollista synnyttää ihmisten halua hakeutua klinikalle? Mikä julkaisuista kiinnosti eniten ja inspiroi ihmisiä?
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja tutkimusstrategiana on käytetty laadullista tapaustutkimusta. Teoriaosassa käsiteltiin integroitua markkinointiviestintää, strategista sisältömarkkinointia ja millaisia ovat Facebook ja Instagram markkinointikanavina. Myös niiden hyötyjä ja haittoja yritykselle tutkittiin.
Empiirinen osuus keskittyi vahvasti sisällön tuottamiseen ja analysointiin sen perusteella. Yritykselle luotiin Facebook- ja Instagram-sivut ja se sai pohjatietoa kilpailijoiden markkinointitavoista ja myös siitä minkälainen markkinointi toimii heidän omilla Facebook- sivuillaan. Julkaisut pyrittiin pitämään laadukkaina ja informatiivisena nykyisille ja tuleville asiakkaille.
Bliss Clinic pääsee jatkossa hyödyntämään Facebook ja Instagram-sivujaan sosiaalisen median markkinoinnissa valmiiden sivujen kautta. He voivat myös hyödyntää tekemääni kilpailija- analyysia, joka auttaa yritystä arvioimaan ja ennakoimaan samoilla markkinoilla kilpailevien yritysten toimintatapoja, hintatasoa sekä heidän sosiaalisen median markkinointia.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja tutkimusstrategiana on käytetty laadullista tapaustutkimusta. Teoriaosassa käsiteltiin integroitua markkinointiviestintää, strategista sisältömarkkinointia ja millaisia ovat Facebook ja Instagram markkinointikanavina. Myös niiden hyötyjä ja haittoja yritykselle tutkittiin.
Empiirinen osuus keskittyi vahvasti sisällön tuottamiseen ja analysointiin sen perusteella. Yritykselle luotiin Facebook- ja Instagram-sivut ja se sai pohjatietoa kilpailijoiden markkinointitavoista ja myös siitä minkälainen markkinointi toimii heidän omilla Facebook- sivuillaan. Julkaisut pyrittiin pitämään laadukkaina ja informatiivisena nykyisille ja tuleville asiakkaille.
Bliss Clinic pääsee jatkossa hyödyntämään Facebook ja Instagram-sivujaan sosiaalisen median markkinoinnissa valmiiden sivujen kautta. He voivat myös hyödyntää tekemääni kilpailija- analyysia, joka auttaa yritystä arvioimaan ja ennakoimaan samoilla markkinoilla kilpailevien yritysten toimintatapoja, hintatasoa sekä heidän sosiaalisen median markkinointia.