Hiilijalanjäljen huomioiminen linjasaneerauksessa
Tolvanen, Juho (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036950
Tiivistelmä
Suomi on sitoutunut hillitsemään ilmastonmuutosta ja olemaan hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Tämän vuoksi myös LVI-talotekniikan ja linjasaneerauksien osalta tulee tunnistaa päästöjä aiheuttavat seikat. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on auttaa tuomaan esiin ne tekijät, joilla on merkitys linjasaneerauksien hiilijalanjäljen syntymisessä ja auttaa tekemään valintoja, joilla jalanjälki jää mahdollisimman pieneksi. Jotta saneeraus voitaisiin tehdä hiilineutraalisti, tulee syntyvä hiilijalanjälki kompensoida.
Merkittäviä tekijöitä, jotka kasvattavat hiilijalanjälkeä linjasaneerauksessa, ovat käytetyt materiaalit, työmaan logistiikka, työmaatoiminnot ja syntyvän jätteen kuljetus sekä loppukäsittely. Eri lähteistä syntyvää hiilijalanjälkeä voidaan kompensoida pois, jolloin lopputuloksena syntyy hiilineutraali linjasaneeraus. Raportin hiilijalanjälki arvot pohjautuvat päästötietokantaan ja ne ovat arvoja, jotka ovat tiedossa kirjoittamisen hetkellä.
Johtopäätöksenä tässä opinnäytetyössä tutkittavista päästötiedoista ja linjasaneeraustyypeistä voidaan havaita, että mitä enemmän tekniikoita sekä materiaalia uusitaan, sitä enemmän syntyy myös hiilijalanjälkeä. Materiaalivalinnoilla on kuitenkin mahdollista vaikuttaa linjasaneerauksen kokonaishiilijalanjälkeen. Tärkeintä on valita kuhunkin kohteeseen soveltuvat materiaalit, jotta niille saadaan mahdollisimman pitkä tekninen käyttöikä. Pienimmät päästöt saavutetaan, kun saneerausväli on mahdollisimman pitkä rakennuksen elinkaaren aikana.
Merkittäviä tekijöitä, jotka kasvattavat hiilijalanjälkeä linjasaneerauksessa, ovat käytetyt materiaalit, työmaan logistiikka, työmaatoiminnot ja syntyvän jätteen kuljetus sekä loppukäsittely. Eri lähteistä syntyvää hiilijalanjälkeä voidaan kompensoida pois, jolloin lopputuloksena syntyy hiilineutraali linjasaneeraus. Raportin hiilijalanjälki arvot pohjautuvat päästötietokantaan ja ne ovat arvoja, jotka ovat tiedossa kirjoittamisen hetkellä.
Johtopäätöksenä tässä opinnäytetyössä tutkittavista päästötiedoista ja linjasaneeraustyypeistä voidaan havaita, että mitä enemmän tekniikoita sekä materiaalia uusitaan, sitä enemmän syntyy myös hiilijalanjälkeä. Materiaalivalinnoilla on kuitenkin mahdollista vaikuttaa linjasaneerauksen kokonaishiilijalanjälkeen. Tärkeintä on valita kuhunkin kohteeseen soveltuvat materiaalit, jotta niille saadaan mahdollisimman pitkä tekninen käyttöikä. Pienimmät päästöt saavutetaan, kun saneerausväli on mahdollisimman pitkä rakennuksen elinkaaren aikana.