Kostnadseffektiva marknadsföringsmetoder för att öka synligheten för företaget Sparw
Sumelius, Andreas (2022)
Sumelius, Andreas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047084
Tiivistelmä
Om ingen marknadsförings för varumärket eller nätsidan har gjorts, kan man inte förvänta sig att kunder börjar strömma in. I dagens digitala värld bemöter man en enorm mängd konkurrens. Det första steget man kan ta är att öka sin varumärkeskännedom. Men utan tidigare erfarenhet och med en låg budget kan detta vara något invecklat. Syftet med arbetet är att finna de mest kostnadseffektiva marknadsföringsmetoder för att öka varumärkeskännedom för företaget Sparw. Därefter är arbetet begränsat till en growth hacking modell och till ett specifikt segment i modellen som behandlar medvetenhet (awareness). Sparw är ett företag som säljer bildeffekter på sin ägna hemsida. I arbetet används en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna gav tillgång till information som var av direkt relevans för arbetets syfte. Sex respondenter intervjuades, alla med hög kompetens i relation till ämnet. Den teoretiska referensramen uppstod av vetenskapliga skrifter, artiklar samt böcker. Resultatet analyserades genom att jämföra data från intervjuerna med den teoretiska referensramen. Arbetet resulterade i att Sparw kan kostnadseffektivt öka sin varumärkeskännedom genom att använda sig av SEO och sociala medier, samt via samarbete med lämpliga partners. För att kostnadseffektivt öka synligheten måste Sparw som först känna till sin målgrupp. Vem de är, var de finns och hur man når dem. Därefter kan Sparw börja fokusera på att välja ett par lämpliga kanaler för att testa sig fram vad som fungerar.