Talotekniikan oppimisympäristöjen kehittäminen
Sihvonen, Jouni (2022)
Sihvonen, Jouni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036988
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten Huittisten ammatti- ja yrittäjäopiston talotekniikan toisen asteen oppimisympäristöjä voidaan kehittää huomioiden ammatillisen koulutuksen reformin, opettajien palkkausjärjestelmän sekä uuden opetussuunnitelman vaikutukset. Reformin eräs tavoitteista oli siirtää osa oppilaitoksella tapahtuneesta oppimisesta työpaikoille. Kyseiset muutokset sekä ammatillisen koulutuksen rahoituksen leikkaukset vähensivät oppilaitoksella annettavan ammatillisen lähiopetuksen resursseja. Tutkimuksen avulla selvitettiin, miten oppilaitoksen tilojen, koneiden ja laitteiden osalta oppimisympäristöä voitaisiin yhteistyökumppaneiden mielestä kehittää vastaamaan muutoksien edellyttämiä vaatimuksia. Yrityksien oppimisympäristöjen osalta selvitettiin opiskelijoiden työelämässä tapahtuvan oppimisen ja näyttöjen toteutuksia.
Tuloksissa yrittäjien, työnjohtajien ja opettajien mukaan tilojen tulee olla valoisat ja turvalliset sekä sisältää paljon seinäpinta-alaa. Tilojen toivottiin olevan opiskelijoita innoittavat, jolloin he pystyvät itsenäisesti suunnittelemaan ja toteuttamaan sekä sisäistämään harjoituksien kokonaisuuden. Laitteistojen osalta tärkeimmiksi muodostuivat erilaiset lämpöpumppuratkaisut, kaukolämpö, aurinkolämpö ja erilaiset hybridivaihtoehdot. Koneiden ja työkalujen toivottiin vastaavan malleja, joita pääsääntöisesti yrittäjillä on käytössä työkohteissaan. Yrityksien oppimisympäristöjen osalta selvitettiin mahdollisuutta järjestää osa näytöistä ns. hybridimallina. Tutkimuksen perusteella yritykset katsoivat pystyvänsä järjestämään useita tutkinnon osia aiempaa joustavammin kyseisellä tavalla.
Tutkimuksen johtopäätös on, että Huittisten ammatti- ja yrittäjäopiston oppilaitoksen talotekniikan oppimisympäristöt täyttävät hyvän oppimisympäristön kriteerit. Kehitettävää on opiskelijoiden työpaikkojen oppimisympäristöissä tapahtuvien jaksojen ja niiden yhteydessä suoritettavien näyttöjen joustavammassa toteutuksessa sekä opiskelijoiden riittävän ammatillisen taidon osaamisen varmistamisessa. Vastaajista 62;5 % katsoi yrityksien työelämäjaksoille osallistuvien opiskelijoiden ammatillisten valmiuksien heikentyneen vuoden 2018 uudistuksien jälkeen. Talotekniikan yrittäjät, oppilaitos ja talotekniikan opettajat eivät kykene keskenään toteuttamaan kaikkia tutkimustuloksien mukaisia kehitysratkaisuja.
Tuloksissa yrittäjien, työnjohtajien ja opettajien mukaan tilojen tulee olla valoisat ja turvalliset sekä sisältää paljon seinäpinta-alaa. Tilojen toivottiin olevan opiskelijoita innoittavat, jolloin he pystyvät itsenäisesti suunnittelemaan ja toteuttamaan sekä sisäistämään harjoituksien kokonaisuuden. Laitteistojen osalta tärkeimmiksi muodostuivat erilaiset lämpöpumppuratkaisut, kaukolämpö, aurinkolämpö ja erilaiset hybridivaihtoehdot. Koneiden ja työkalujen toivottiin vastaavan malleja, joita pääsääntöisesti yrittäjillä on käytössä työkohteissaan. Yrityksien oppimisympäristöjen osalta selvitettiin mahdollisuutta järjestää osa näytöistä ns. hybridimallina. Tutkimuksen perusteella yritykset katsoivat pystyvänsä järjestämään useita tutkinnon osia aiempaa joustavammin kyseisellä tavalla.
Tutkimuksen johtopäätös on, että Huittisten ammatti- ja yrittäjäopiston oppilaitoksen talotekniikan oppimisympäristöt täyttävät hyvän oppimisympäristön kriteerit. Kehitettävää on opiskelijoiden työpaikkojen oppimisympäristöissä tapahtuvien jaksojen ja niiden yhteydessä suoritettavien näyttöjen joustavammassa toteutuksessa sekä opiskelijoiden riittävän ammatillisen taidon osaamisen varmistamisessa. Vastaajista 62;5 % katsoi yrityksien työelämäjaksoille osallistuvien opiskelijoiden ammatillisten valmiuksien heikentyneen vuoden 2018 uudistuksien jälkeen. Talotekniikan yrittäjät, oppilaitos ja talotekniikan opettajat eivät kykene keskenään toteuttamaan kaikkia tutkimustuloksien mukaisia kehitysratkaisuja.