Tukiviittomien mahdollisuudet lastentanssin opetuksessa : kommunikaation tukeminen lastentanssissa tukiviittomia hyödyntäen
Rasikannas, Jenni (2022)
Rasikannas, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047109
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on kirjallinen osa Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemian tanssinopettaja (AMK) tutkinnon pedagogista opinnäytetyötä. Osana opinnäytetyötä toteutettiin pedagoginen hanke, jossa tutkittiin tukiviittomien hyödyntämistä osana lastentanssin opetusta. Hanke toteutettiin osana kirjoittajan työharjoittelua kevään 2022 aikana Musiikkiopisto Arkipelagissa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sitä, miten tukiviittomat soveltuivat osaksi tanssinopettajan opetusta lastentanssituntien yhteydessä. Tutkimuksessa pohdittiin tukiviittomien sekä lastentanssin yhtäläisyyksiä, joita ovat liikkeellisyys, kommunikaatio sekä tarkkaavaisuuden harjoittelu.
Pedagogista hanketta suunniteltaessa laadittiin opetussuunnitelma, johon eriteltiin tavoitteet tanssituntien sisällöille sekä tukiviittomien käytölle. Tukiviittomien osalta opettajan tavoitteena oli hyödyntää niitä monipuolisesti osana tuntia. Tavoite oppilaille oli oppia muutamia tukiviittomia tanssituntien lomassa.
Opetuskokeilun tavoitteet toteutuivat. Oppilaat oppivat muutamia tukiviittomia ja opettaja pystyi käyttämään tukiviittomia vaihtelevasti osana opetustaan monipuolistaen tuntien kommunikaatiota. Entistä luotettavimpien sekä laajempien tulosten saamiseksi tukiviittomien vaikutuksesta lasten kielenkehitykseen, tulisi tutkimus toteuttaa laajemmassa mittakaavassa. Tukiviittomien todettiin olevan avuksi tanssinopettajan ohjeistukselle sekä innostavan lapsia viittomien sekä tanssin pariin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sitä, miten tukiviittomat soveltuivat osaksi tanssinopettajan opetusta lastentanssituntien yhteydessä. Tutkimuksessa pohdittiin tukiviittomien sekä lastentanssin yhtäläisyyksiä, joita ovat liikkeellisyys, kommunikaatio sekä tarkkaavaisuuden harjoittelu.
Pedagogista hanketta suunniteltaessa laadittiin opetussuunnitelma, johon eriteltiin tavoitteet tanssituntien sisällöille sekä tukiviittomien käytölle. Tukiviittomien osalta opettajan tavoitteena oli hyödyntää niitä monipuolisesti osana tuntia. Tavoite oppilaille oli oppia muutamia tukiviittomia tanssituntien lomassa.
Opetuskokeilun tavoitteet toteutuivat. Oppilaat oppivat muutamia tukiviittomia ja opettaja pystyi käyttämään tukiviittomia vaihtelevasti osana opetustaan monipuolistaen tuntien kommunikaatiota. Entistä luotettavimpien sekä laajempien tulosten saamiseksi tukiviittomien vaikutuksesta lasten kielenkehitykseen, tulisi tutkimus toteuttaa laajemmassa mittakaavassa. Tukiviittomien todettiin olevan avuksi tanssinopettajan ohjeistukselle sekä innostavan lapsia viittomien sekä tanssin pariin.