”Help me get help with my problems” : aikuisen tuen merkitys nuorelle etäkouluaikana
Lindén, Salla (2022)
Lindén, Salla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047146
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa nuorten omia kokemuksia aikuisen tuen merkityksestä ja sen saatavuudesta. Tutkimuksella kerättiin tietoa tilaajan, MIELI ry:n käytettäväksi, jotta saadaan ajankohtaista dataa nuorten hyvinvoinnista Satakunnan alueella. Varsinainen kysely toteutettiin Ulvilan yhteiskoulun 9. luokan oppilaille ja se jaettiin Wilman kautta. Kyselyyn vastasi 39 oppilasta.
Opinnäytetyö sisältää keskeisten käsitteiden lisäksi tietoa COVID19- pandemian vaikutuksista nuorten hyvinvointiin sekä laatimani Google Forms- kyselyn nuorille sekä tulosten analysointia ja pohdintaa.
Tutkimus toteutettiin käyttäen monistrategista tutkimusta, koska tutkimuksen aihe on sellainen, jonka toteuttaminen vain kvantitatiivisen tai kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin ei olisi ollut mahdollista. Ensisijaisen tärkeää oli saada sekä selkeitä tilastoja nuorten vastauksista mutta saada myös nuorten omin sanoin kerrotut kokemukset mukaan tuloksiin.
Tutkimuksesta kerätty tieto mukaili jo olemassa olevaa tietoa esim. THL:n tutkimusten tuloksista. Tuloksissa oli havaittavissa, että lähes puolet vastanneista nuorista oli kokenut voivansa huonosti pandemian aikana ja tyttöjen osuus oli suurempi kuin poikien, joka seuraa muidenkin aiheesta tehtyjen tutkimusten linjaa. Samaa linjaa seurasi myös se, että nuoret kokivat saaneensa jonkin verran tukea aikuiselta, mutta toivovat sitä lisää. Tärkeimmiksi aikuisiksi nousivat vanhemmat.
Opinnäytetyö sisältää keskeisten käsitteiden lisäksi tietoa COVID19- pandemian vaikutuksista nuorten hyvinvointiin sekä laatimani Google Forms- kyselyn nuorille sekä tulosten analysointia ja pohdintaa.
Tutkimus toteutettiin käyttäen monistrategista tutkimusta, koska tutkimuksen aihe on sellainen, jonka toteuttaminen vain kvantitatiivisen tai kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin ei olisi ollut mahdollista. Ensisijaisen tärkeää oli saada sekä selkeitä tilastoja nuorten vastauksista mutta saada myös nuorten omin sanoin kerrotut kokemukset mukaan tuloksiin.
Tutkimuksesta kerätty tieto mukaili jo olemassa olevaa tietoa esim. THL:n tutkimusten tuloksista. Tuloksissa oli havaittavissa, että lähes puolet vastanneista nuorista oli kokenut voivansa huonosti pandemian aikana ja tyttöjen osuus oli suurempi kuin poikien, joka seuraa muidenkin aiheesta tehtyjen tutkimusten linjaa. Samaa linjaa seurasi myös se, että nuoret kokivat saaneensa jonkin verran tukea aikuiselta, mutta toivovat sitä lisää. Tärkeimmiksi aikuisiksi nousivat vanhemmat.