CNC-särmäyksen opetussisällön kehittäminen kone- ja tuotantotekniikan ammatillisessa koulutuksessa
Parkkila, Lauri (2022)
Parkkila, Lauri
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205037011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205037011
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän CNC- särmäyksen ammatillisen koulutuksen sisältöä. Kehitystyön tarkoituksena oli etsiä ratkaisuja koulutustoiminnan parantamiseksi, sekä luoda pohja opetussisällön laajentamisesta itsenäiseksi CNC-särmäyksen tutkinnon osaksi.
Työn ensimmäisessä osiossa perehdyttiin Keudan särmäyskoulutuksen tilanteeseen ja arvioitiin koulutuksen sisällön vastaavuutta opetushallituksen määrittämiin tutkinnon perusteisiin. Lähtötilanteen arvioimisen pohjalta tunnistettiin kehitystä vaativia kohteita itse opetuksessa sekä käytettävässä välineistössä.
Työn toisessa vaiheessa etsittiin kehityskohteisiin koulutustoimintaa parantavia ratkaisuja. Kehityskohteita ja ratkaisuja etsittiin erityisesti opetuksen resurssien tehostamisen, sekä opiskelijoiden itsenäistä oppimista ja ongelman ratkaisua tukevista näkökulmista. Toinen vaihe sisälsi myös CNC-särmäyksen tutkinnon osan opetussisällön pohjan luomisen sekä tehtäväpaketin suunnittelun.
Kehitystyön tuloksena uudistettiin Keudan särmäyskoulutusta sekä teoriaopetuksen, että käytännön suoritteiden saralla. Koulutuksen teoriaopetukseen luotiin selkeä sisältö ja materiaalit. Käytännön suoritteiden tueksi kuvattiin sarja opetusvideoita, jotka edesauttavat opiskelijoiden itsenäistä työskentelyä särmäyspuristimella. CNC-särmäyksen tutkinnon osan pohjaksi luotiin alustava koulutussisältö. Tutkinnon osalle luotiin myös teoria- ja tehtäväpaketti. Työn tuloksena Keudan särmäysopetus tehostui, ja koulutusta voidaan tarjota CNC-särmäyksen syventävässä tutkinnon osassa.
Työn ensimmäisessä osiossa perehdyttiin Keudan särmäyskoulutuksen tilanteeseen ja arvioitiin koulutuksen sisällön vastaavuutta opetushallituksen määrittämiin tutkinnon perusteisiin. Lähtötilanteen arvioimisen pohjalta tunnistettiin kehitystä vaativia kohteita itse opetuksessa sekä käytettävässä välineistössä.
Työn toisessa vaiheessa etsittiin kehityskohteisiin koulutustoimintaa parantavia ratkaisuja. Kehityskohteita ja ratkaisuja etsittiin erityisesti opetuksen resurssien tehostamisen, sekä opiskelijoiden itsenäistä oppimista ja ongelman ratkaisua tukevista näkökulmista. Toinen vaihe sisälsi myös CNC-särmäyksen tutkinnon osan opetussisällön pohjan luomisen sekä tehtäväpaketin suunnittelun.
Kehitystyön tuloksena uudistettiin Keudan särmäyskoulutusta sekä teoriaopetuksen, että käytännön suoritteiden saralla. Koulutuksen teoriaopetukseen luotiin selkeä sisältö ja materiaalit. Käytännön suoritteiden tueksi kuvattiin sarja opetusvideoita, jotka edesauttavat opiskelijoiden itsenäistä työskentelyä särmäyspuristimella. CNC-särmäyksen tutkinnon osan pohjaksi luotiin alustava koulutussisältö. Tutkinnon osalle luotiin myös teoria- ja tehtäväpaketti. Työn tuloksena Keudan särmäysopetus tehostui, ja koulutusta voidaan tarjota CNC-särmäyksen syventävässä tutkinnon osassa.