Palkitsemisen kehittäminen
Jansson, Tomas (2022)
Jansson, Tomas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057289
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kokonaispalkitsemisen kehittäminen toimeksiantajayrityksen asennushenkilöstön osalta. Tutkimuksen tarkoituksena oli
selvittää, miten asennushenkilöstö kokee nykyisen kokonaispalkitsemisensa
työmotivaation ja sitoutumisen näkökulmasta sekä miten sitä tulisi kehittää,
jotta se edesauttaisi työmotivaatiota ja sitoutumista yritykseen heidän osaltaan. Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä oli talotekniikan alalla toimiva
Rakennuspalvelu Linna Oy.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa tarkastellaan palkitsemista henkilöstöjohtamisen käsitteenä ja sen muodostamaa kokonaisuutta työntekijöiden
osalta. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan myös työmotivaatiota ja
sen teorioita sekä sitoutumista käsitteenä työelämässä.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä kahta erilaista tutkimusmenetelmää. Toimeksiantajayrityksen asennushenkilöstön kokonaispalkitsemisen nykytilaa tutkittiin
määrällisellä eli kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimus toteutettiin
kyselylomaketutkimuksena, joka toteutettiin sekä paperisella että Webropolkyselynä. Tutkimuksen toteutushetkellä yrityksessä työskenteli yhteensä 13
henkilöä asennustehtävissä, joista kaikki antoivat vastauksensa kyselyyn. Toisena tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää,
joka toteutettiin teemahaastatteluna yrityksen toimitusjohtajalle. Sillä selvitettiin asennushenkilöstön nykyinen palkitsemisen kokonaisuus sekä työnantajan
näkökulma sen nykytilaan ja kehittämiseen käytössä olevat resurssit.
Tutkimustuloksista ilmeni, että asennushenkilöstö kokee nykyisen kokonaispalkitsemisensa jossain määrin epäoikeudenmukaisena ja kehitystä vaativana, jotta se edes auttaisi heidän työmotivaationsa ja sitoutumisensa muodostumista. Kehitystä vaativien osa-alueiden tiimoilta, tuloksissa nousi esiin
viestintä palkitsemisjärjestelmästä, sekä mahdollisuus urakkapalkkioon. Tuloksista nousi esiin myös, että työntekijät arvostavat palkkioina erilaisia asioita.
Tutkimuksesta ilmeni, että työnantaja olisi valmis panostamaan palkitsemisen
kehittämiseen, jotta asennushenkilöstön työmotivaatio ja sitoutuminen yritykseen kehittyisivät. Toimeksiantajayritykselle tuotettiin tutkimuksen avulla asennushenkilöstön kokonaispalkitsemisjärjestelmää koskevia kehitysehdotuksia.
selvittää, miten asennushenkilöstö kokee nykyisen kokonaispalkitsemisensa
työmotivaation ja sitoutumisen näkökulmasta sekä miten sitä tulisi kehittää,
jotta se edesauttaisi työmotivaatiota ja sitoutumista yritykseen heidän osaltaan. Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä oli talotekniikan alalla toimiva
Rakennuspalvelu Linna Oy.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa tarkastellaan palkitsemista henkilöstöjohtamisen käsitteenä ja sen muodostamaa kokonaisuutta työntekijöiden
osalta. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan myös työmotivaatiota ja
sen teorioita sekä sitoutumista käsitteenä työelämässä.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä kahta erilaista tutkimusmenetelmää. Toimeksiantajayrityksen asennushenkilöstön kokonaispalkitsemisen nykytilaa tutkittiin
määrällisellä eli kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimus toteutettiin
kyselylomaketutkimuksena, joka toteutettiin sekä paperisella että Webropolkyselynä. Tutkimuksen toteutushetkellä yrityksessä työskenteli yhteensä 13
henkilöä asennustehtävissä, joista kaikki antoivat vastauksensa kyselyyn. Toisena tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää,
joka toteutettiin teemahaastatteluna yrityksen toimitusjohtajalle. Sillä selvitettiin asennushenkilöstön nykyinen palkitsemisen kokonaisuus sekä työnantajan
näkökulma sen nykytilaan ja kehittämiseen käytössä olevat resurssit.
Tutkimustuloksista ilmeni, että asennushenkilöstö kokee nykyisen kokonaispalkitsemisensa jossain määrin epäoikeudenmukaisena ja kehitystä vaativana, jotta se edes auttaisi heidän työmotivaationsa ja sitoutumisensa muodostumista. Kehitystä vaativien osa-alueiden tiimoilta, tuloksissa nousi esiin
viestintä palkitsemisjärjestelmästä, sekä mahdollisuus urakkapalkkioon. Tuloksista nousi esiin myös, että työntekijät arvostavat palkkioina erilaisia asioita.
Tutkimuksesta ilmeni, että työnantaja olisi valmis panostamaan palkitsemisen
kehittämiseen, jotta asennushenkilöstön työmotivaatio ja sitoutuminen yritykseen kehittyisivät. Toimeksiantajayritykselle tuotettiin tutkimuksen avulla asennushenkilöstön kokonaispalkitsemisjärjestelmää koskevia kehitysehdotuksia.