Meriliikenteen päästövähennystekniikat satamissa
Hotti, Väinö (2022)
Hotti, Väinö
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047198
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena tarkastella ja käsitellä meriliikenteen päästövähennystekniikoita ja -menetelmiä ja niiden vaikutuksia satamien toimintaan, infrastruktuuriin sekä turvallisuuteen. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia muutoksia eri menetelmät ja ratkaisut vaativat satamilta, ratkaisujen mahdollisia hyötyjä ja heikkouksia tämänhetkiseen tilanteeseen verrattuna.
Aluksi tutkimuksessa käydään läpi meriliikenteen päästörajoitukset nyt ja tulevaisuudessa, joiden saavuttamiseen eri päästötekniikoita voidaan verrata. Tutkimuksen pääasiallinen sisältö koostuu erilaisten vaihtoehtoisten polttoaineiden, pakokaasujen jälkikäsittelymenetelmien ja vaihtoehtoisten moottoriratkaisujen tarkastelusta. Tutkimuksen sisältö on tulevaisuuden valintoja kohden suunnattu, sillä meriliikenteen päästörajoitteet kiristyvät reilusti tulevina vuosikymmeninä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, tutkimus tehdään osana ammattikorkeakoulun MEPTEK-hanketta. Tämä opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jonka sisältö perustuu olemassa olevaan materiaaliin tutkimuksen eri aiheista. Tutkimusmenetelmänä on käytetty kirjallisuustutkimusta, ja aineisto perustuu internetistä saatavilla oleviin tutkimuksiin, selvityksiin sekä EU:n ja IMO:n julkaisuihin ja säädöksiin.
Tutkimus antaa selkeän kuvan työssä käsitellyistä päästövähennysmenetelmistä yleisellä tasolla, sekä niiden vaikutuksista ja huomioitavista seikoista satamien päivittäisessä operoinnissa, infrastruktuurissa ja turvallisuudessa. Eri menetelmien päästövähennyksiä verrataan myös tuleviin EU:n ja IMO:n päästörajoihin, joka antaa osviittaa menetelmien investointien kannattavuudesta, sillä tulevaisuudenkestävyys on tärkeää vihreän siirtymän alkaessa. Tiettyjen menetelmien yhteydessä otetaan myös huomioon satamissa ja niiden välittömässä läheisyydessä syntyvät päästövähennykset. Tutkimuksen kohteina olevat vaihtoehtoiset polttoaineet ja muut päästövähennysmenetelmät voivat olla hyvin erilaisissa kehityksen vaiheissa, mikä on otettava huomioon. Tutkimus antaa uutta näkökulmaa MEPTEK-hankkeelle, jonka tavoitteena on vertailla meriliikenteen päästövähennysmenetelmiä kokonaisuudessaan.
Aluksi tutkimuksessa käydään läpi meriliikenteen päästörajoitukset nyt ja tulevaisuudessa, joiden saavuttamiseen eri päästötekniikoita voidaan verrata. Tutkimuksen pääasiallinen sisältö koostuu erilaisten vaihtoehtoisten polttoaineiden, pakokaasujen jälkikäsittelymenetelmien ja vaihtoehtoisten moottoriratkaisujen tarkastelusta. Tutkimuksen sisältö on tulevaisuuden valintoja kohden suunnattu, sillä meriliikenteen päästörajoitteet kiristyvät reilusti tulevina vuosikymmeninä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, tutkimus tehdään osana ammattikorkeakoulun MEPTEK-hanketta. Tämä opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jonka sisältö perustuu olemassa olevaan materiaaliin tutkimuksen eri aiheista. Tutkimusmenetelmänä on käytetty kirjallisuustutkimusta, ja aineisto perustuu internetistä saatavilla oleviin tutkimuksiin, selvityksiin sekä EU:n ja IMO:n julkaisuihin ja säädöksiin.
Tutkimus antaa selkeän kuvan työssä käsitellyistä päästövähennysmenetelmistä yleisellä tasolla, sekä niiden vaikutuksista ja huomioitavista seikoista satamien päivittäisessä operoinnissa, infrastruktuurissa ja turvallisuudessa. Eri menetelmien päästövähennyksiä verrataan myös tuleviin EU:n ja IMO:n päästörajoihin, joka antaa osviittaa menetelmien investointien kannattavuudesta, sillä tulevaisuudenkestävyys on tärkeää vihreän siirtymän alkaessa. Tiettyjen menetelmien yhteydessä otetaan myös huomioon satamissa ja niiden välittömässä läheisyydessä syntyvät päästövähennykset. Tutkimuksen kohteina olevat vaihtoehtoiset polttoaineet ja muut päästövähennysmenetelmät voivat olla hyvin erilaisissa kehityksen vaiheissa, mikä on otettava huomioon. Tutkimus antaa uutta näkökulmaa MEPTEK-hankkeelle, jonka tavoitteena on vertailla meriliikenteen päästövähennysmenetelmiä kokonaisuudessaan.