dc.contributor.author | Tiainen, Henri | |
dc.date.accessioned | 2022-05-05T07:31:21Z | |
dc.date.available | 2022-05-05T07:31:21Z | |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/746795 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisia vaiheita ja vaatimuksia kevyen kaluston katsastustoimipaikan suunnitteluun ja perustamiseen liittyy. Työllä ei ollut tilaajaa ja se tehtiin kirjoittajan omasta kiinnostuksesta katsastusliiketoimintaa kohtaan. Työssä selvitettiin tiloja, laitteita ja henkilöstöä koskevat vaatimukset, sekä perehdyttiin katsastusprosessiin ja katsastusalan tulevaisuuden näkymiin. Lopuksi tehtiin kuvitteelliselle katsastustoimipaikalle liiketoimintasuunnitelma ja kannattavuuslaskelmat. Tarkoituksena oli luoda yksityiskohtainen tietokokonaisuus, jota voidaan luotettavasti hyödyntää katsastusaseman perustamisessa.
Työssä saatiin selville, että katsastusalan tulevaisuuden muutokset liittyvät lähinnä ajoneuvojen sähköistymiseen. Sähköistyminen tuo mukanaan uusia tarkastuskohteita katsastukseen. Uusista tarkastuskohteista on tehty määräysluonnos, joka on lausuntokierroksella. Uusia tarkastuskohteita olisi mm. korkeajänniteakut, sähköinen voimansiirto ja niihin liittyvät johtimet. Muutoksien ei kuitenkaan odoteta vaikuttavan koulutus- tai laitevaatimuksiin, eikä katsastustoiminnan kuluihin. Uusi liikenneturvallisuusstrategia tulee todennäköisesti uudistamaan ajoneuvokantaa, jolloin sähköautojen määrä kasvaa ja päästömittausten määrä vähenee. Tällä voi olla negatiivinen vaikutus katsastusaseman tuloihin. Tasaisena jatkunut ajoneuvokannan kasvu kuitenkin vakauttaa alan tulevaisuuden näkymiä.
Liiketoimintasuunnitelman ja tuloksien perusteella katsastusaseman perustaminen Uudellemaalle olisi kannattavaa. Vaikka alueella on paljon katsastusasemia, tekee suuri ajoneuvokanta kilpailutilanteesta hyvän. Kannattavuuslaskelmien perusteella ensimmäisen tilikauden tulos on tappiollinen, mutta jo toisena vuotena yrityksen tulos olisi positiivinen. Kolmantena vuotena liikevoitto olisi jo yli 13 prosenttia. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this thesis was to find out what kind of steps and requirements are involved in the planning of a light vehicle inspection station. The work was done out of the author's own interest in the inspection business. The requirements of the facilities, equipment and personnel were clarified in the work. The inspection process and the future prospects of the inspection business were introduced. A business plan and profitability calculations were made for the fictitious inspection station. The purpose was to provide detailed information that could be reliably used to set up an inspection station.
The work revealed that the future changes in the inspection industry are mainly related to the electrification of vehicles. Electrification brings new components to be tested in periodic inspection. A draft regulation has been drawn up for the new components which will be part of the inspection in the future. The components to be inspected would be e.g. high-voltage batteries, electric drivetrain and electrical wirings. However, the changes are not expected to affect training or equipment requirements or the costs of inspection business.
Based on the business plan and the results, it would be profitable to establish an inspection station to the Uusimaa region. Although there are many inspection stations in the region, the large vehicle fleet makes the competitive situation good. Based on the profitability calculations, the result for the first financial year is a loss, but already in the second year the company's net profit would be positive. In the third year, net profit would already be over 13 percent. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.rights | fi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.| | - |
dc.title | Katsastusaseman suunnittelu | - |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | - |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:amk-202205047202 | - |
dc.subject.specialization | Auto- ja korjaamotekniikka | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Ajoneuvo- ja kuljetustekniikka|sv=Fordons- och transportteknik|en=Vehicle and Transportation Engineering| | - |
dc.subject.yso | yritykset | - |
dc.subject.yso | katsastus | - |
dc.subject.yso | autot | - |
dc.subject.yso | ajoneuvot | - |
dc.subject.yso | suunnittelu | - |
dc.subject.yso | perustaminen | - |
dc.subject.yso | markkinointi | - |
dc.subject.yso | sähköautot | - |
dc.subject.yso | liiketoimintasuunnitelmat | - |
dc.subject.yso | rahoitus | - |
dc.subject.yso | liiketoiminta | - |
dc.subject.discipline | Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma | - |
annif.suggestions.links | http://www.yso.fi/onto/yso/p3128|http://www.yso.fi/onto/yso/p8473|http://www.yso.fi/onto/yso/p1223|http://www.yso.fi/onto/yso/p9345|http://www.yso.fi/onto/yso/p1377|http://www.yso.fi/onto/yso/p11600|http://www.yso.fi/onto/yso/p5878|http://www.yso.fi/onto/yso/p6099|http://www.yso.fi/onto/yso/p12547|http://www.yso.fi/onto/yso/p1406 | fi |