Ruokakasvatus alle 3-vuotiaiden monikulttuurisessa päiväkotiryhmässä
Kallio, Tiina (2022)
Kallio, Tiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047236
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin monikulttuurisessa päiväkotiryhmässä Tampereella. Ryhmän lapset olivat iältään 10 kuukaudesta 3 vuoteen. Yhteystyötahona opinnäytetyössä oli Ruokailoa kaikille –hanke, jonka taustalla ovat Suomen sydänliitto ry ja Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry. Opinnäytetyössä hyödynnettiin hankkeen materiaalia ryhmän toiminnassa ja huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ryhmän ruokakasvatuksen nykytilaa ja lisätä ruokakasvatusta ryhmän ruokailutilanteissa ja ryhmän toiminnassa. Tavoitteena oli kartoittaa työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia ryhmän ruokailutilanteista ja ruokakasvatuksesta. Ruokakasvatuksen toteutuminen alle 3-vuotiaiden ryhmässä vaatii päiväkodin ja huoltajien tiivistä yhteistyötä. Tarkoituksena oli tehdä päiväkotiruokailua näkyväksi perheille sekä aktivoida ja osallistaa huoltajia kehittämään kodin ja päiväkodin välistä yhteistyötä ruokakasvatuksen näkökulmasta. Opinnäytetyön avulla selvitettiin huoltajien näkemyksiä ruokakasvatukseen.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyö prosessin rinnalla kehitettiin ryhmän toimintaa ruokakasvatuksen näkökulmasta. Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen keinoja. Tutkimusaineisto kerättiin työntekijöiden ryhmähaastattelun, yhden huoltajan haastattelun ja huoltajien lomakehaastattelujen pohjalta sekä lapsia ja lapsiryhmää havainnoimalla ja videokuvaamalla kahta lounasruokailua.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä, että kasvattajien ja huoltajien rooli alle 3-vuotiaiden lasten ruokakasvatuksen tukemisessa on merkittävä. Lapset oppivat parhaiten ruokakasvatusta päiväkodin päivittäisissä ruokailutilanteissa yhdessä kasvattajien kanssa. Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö vaatii paljon aikaa ja yhteisiä keskusteluja sekä yhteisen näkemyksen luomista.
Ryhmän ruokakasvatuksen lisääminen ja kehittäminen tulisi aloittaa heti toimintakauden alkaessa. Huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön tulee olla jatkuvaa ja monikulttuurisessa ryhmässä toiminnan tulee olla toiminnallista yhteistyötä, jolloin kielisidonnaisuus ei aiheuta ongelmia kommunikoinnissa ja huoltajat ovat tasavertaisessa asemassa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ryhmän ruokakasvatuksen nykytilaa ja lisätä ruokakasvatusta ryhmän ruokailutilanteissa ja ryhmän toiminnassa. Tavoitteena oli kartoittaa työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia ryhmän ruokailutilanteista ja ruokakasvatuksesta. Ruokakasvatuksen toteutuminen alle 3-vuotiaiden ryhmässä vaatii päiväkodin ja huoltajien tiivistä yhteistyötä. Tarkoituksena oli tehdä päiväkotiruokailua näkyväksi perheille sekä aktivoida ja osallistaa huoltajia kehittämään kodin ja päiväkodin välistä yhteistyötä ruokakasvatuksen näkökulmasta. Opinnäytetyön avulla selvitettiin huoltajien näkemyksiä ruokakasvatukseen.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyö prosessin rinnalla kehitettiin ryhmän toimintaa ruokakasvatuksen näkökulmasta. Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen keinoja. Tutkimusaineisto kerättiin työntekijöiden ryhmähaastattelun, yhden huoltajan haastattelun ja huoltajien lomakehaastattelujen pohjalta sekä lapsia ja lapsiryhmää havainnoimalla ja videokuvaamalla kahta lounasruokailua.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä, että kasvattajien ja huoltajien rooli alle 3-vuotiaiden lasten ruokakasvatuksen tukemisessa on merkittävä. Lapset oppivat parhaiten ruokakasvatusta päiväkodin päivittäisissä ruokailutilanteissa yhdessä kasvattajien kanssa. Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö vaatii paljon aikaa ja yhteisiä keskusteluja sekä yhteisen näkemyksen luomista.
Ryhmän ruokakasvatuksen lisääminen ja kehittäminen tulisi aloittaa heti toimintakauden alkaessa. Huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön tulee olla jatkuvaa ja monikulttuurisessa ryhmässä toiminnan tulee olla toiminnallista yhteistyötä, jolloin kielisidonnaisuus ei aiheuta ongelmia kommunikoinnissa ja huoltajat ovat tasavertaisessa asemassa.