Markkinoinnin salaisuudet: Paikoillanne, valmiit, suunnittele!
Heinonen, Ida (2014)
Heinonen, Ida
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405107050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405107050
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin kattava, monipuolinen ja yksityiskohtainen markkinointisuunnitelma vuodeksi eteenpäin kahvila- ja ravintolapalveluja tuottavalle Kahvila-Ravintola Bepopille. Yritys toimii Porissa kauppakeskus Bepopissa. Kahvila-Ravintola Bepopilla ei ollut aiempaa markkinoin-tisuunnitelmaa, joten työn merkitys yritykselle oli suuri. Markkinointisuunnitelman tavoitteena oli parantaa yrityksen kannattavuutta ja tunnettuutta Porin seudulla.
Ennen markkinointisuunnitelman tekoa suunniteltiin asiakaskysely, jonka tavoitteena oli tutkia asiakkaiden näkemyksiä yrityksen vahvuuksista ja heikkouksista palveluissa ja markkinoinnissa sekä tunnettuudesta Porissa. Kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin lomakekyselynä syksyllä 2013. Tutkimustuloksista selvisi, että Kahvila-Ravintola Bepop on tunnettu kahvila ja lounasravintola Porissa, ja se tunnetaan hyvin nimellä Sarpi. Yrityksen suurimpana vahvuutena on asiakaspalvelu ja yhtenä heikkoutena tuotevalikoiman vaihtumattomuus. Asiakaskyselyn tuloksia hyödynnettiin markkinointisuunnitelman laatimisessa.
Työn teoreettinen viitekehys rajattiin koskemaan kolmea työhön liittyvää keskeisintä teemaa: markkinointia, markkinointisuunnitelmaa ja asiakaskyselyä. Teoriaosuudessa käsiteltiin vaihtoehtoisia menetelmiä työn toteuttamiseen ja esiteltiin mielenkiintoisia näkemyksiä markkinoinnista, sen suunnittelusta ja toteuttamisesta.
Markkinointisuunnitelma sai nimekseen Paikoillanne, valmiit, suunnittele!, ja se kehitettiin Prezi-työkalun avulla. Suunnitelmassa esitellään perustiedot yrityksestä, yrityksen missio ja tavoitteet, SWOT-analyysi ja sen rinnalla BrändiSormikas-työkalu, markkinoinnin odotukset, kohteet ja strategiat, markkinointiin käytettävissä oleva budjetti ja toimintasuunnitelma vuodeksi. Lopussa esitellään markkinoinnin tulosten arviointia ja seurantaa. Valmis markkinointisuunnitelma otettiin yrityksessä käyttöön, ja sitä seuraamalla yritys pystyy saavuttamaan asettamiaan tavoitteita.
Ennen markkinointisuunnitelman tekoa suunniteltiin asiakaskysely, jonka tavoitteena oli tutkia asiakkaiden näkemyksiä yrityksen vahvuuksista ja heikkouksista palveluissa ja markkinoinnissa sekä tunnettuudesta Porissa. Kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin lomakekyselynä syksyllä 2013. Tutkimustuloksista selvisi, että Kahvila-Ravintola Bepop on tunnettu kahvila ja lounasravintola Porissa, ja se tunnetaan hyvin nimellä Sarpi. Yrityksen suurimpana vahvuutena on asiakaspalvelu ja yhtenä heikkoutena tuotevalikoiman vaihtumattomuus. Asiakaskyselyn tuloksia hyödynnettiin markkinointisuunnitelman laatimisessa.
Työn teoreettinen viitekehys rajattiin koskemaan kolmea työhön liittyvää keskeisintä teemaa: markkinointia, markkinointisuunnitelmaa ja asiakaskyselyä. Teoriaosuudessa käsiteltiin vaihtoehtoisia menetelmiä työn toteuttamiseen ja esiteltiin mielenkiintoisia näkemyksiä markkinoinnista, sen suunnittelusta ja toteuttamisesta.
Markkinointisuunnitelma sai nimekseen Paikoillanne, valmiit, suunnittele!, ja se kehitettiin Prezi-työkalun avulla. Suunnitelmassa esitellään perustiedot yrityksestä, yrityksen missio ja tavoitteet, SWOT-analyysi ja sen rinnalla BrändiSormikas-työkalu, markkinoinnin odotukset, kohteet ja strategiat, markkinointiin käytettävissä oleva budjetti ja toimintasuunnitelma vuodeksi. Lopussa esitellään markkinoinnin tulosten arviointia ja seurantaa. Valmis markkinointisuunnitelma otettiin yrityksessä käyttöön, ja sitä seuraamalla yritys pystyy saavuttamaan asettamiaan tavoitteita.