Moduulikarttauudistus opiskelijan ja ohjauksen näkökulmasta HAMKissa
Ojala, Jemina (2022)
Ojala, Jemina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057327
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda tilaajalle prototyyppi verkkosivuille toteutettavasta, opiskelijahallintajärjestelmästä sisällön saavasta moduulikartasta. Opinnäytetyössä selvitettiin mitä verkkosivun saavutettavuus ja käytettävyys tarkoittaa ammattikorkeakoulun moduulikartan osalta, mihin loppukäyttäjät nykyistä moduulikarttaa käyttävät, mitä ongelmia niissä on ja mitä käyttäjät niiltä toivovat. Työn tilaaja oli Hämeen ammattikorkeakoulu, joka aloitti opinnäytetyön kanssa samaan aikaan projektin moduulikarttojen uudistamiseksi ja opinnäytetyö liitettiin osaksi projektia.
Työn teoreettisessa osuudessa käytiin läpi lakeja, asetuksia ja direktiivejä, jotka ohjaavat ammattikorkeakoulun toimintaa. Lisäksi perehdyttiin tarkemmin saavutettavuuden ja käytettävyyden vaatimuksiin. Sanastossa määritellään työn kannalta keskeiset käsitteet. Tutkimuksellisena kehittämistyönä toteutetun opinnäytetyön toiminnallista osuutta lähestyttiin palvelumuotoilun keinoin tuplatimanttia noudattaen. Tutkimusaineisto kerättiin lomakekyselyllä, teemahaastatteluilla ja havainnoinnilla. Aineistoa analysoitiin kevyesti ja siitä kerättiin vain tärkeimmät esiin tulleet nostot, mikä toiminallisen opinnäytetyön puitteissa on mahdollista, kun tutkimustulosten esittämisen sijaan tarkoituksena on kehittää toimintaa.
Työssä havaittiin, että opiskelijat eivät käytä moduulikarttaa siksi, että eivät löydä sitä tai eivät osaa tulkita sitä. Opinto-ohjaajille moduulikartta on päivittäinen, tärkeä työkalu. Työn produktissa aineiston pohjalta valmistui käyttäjäpersoonia, käyttäjätarinoita, vaatimusmäärittely ja ehdotus moduulikartaksi. Produktin ehdotusten lisäksi HAMKin projektissa onkin ehdottoman tärkeää huomioida karttojen sijoittelu HAMKin verkkosivuilla.
Työn teoreettisessa osuudessa käytiin läpi lakeja, asetuksia ja direktiivejä, jotka ohjaavat ammattikorkeakoulun toimintaa. Lisäksi perehdyttiin tarkemmin saavutettavuuden ja käytettävyyden vaatimuksiin. Sanastossa määritellään työn kannalta keskeiset käsitteet. Tutkimuksellisena kehittämistyönä toteutetun opinnäytetyön toiminnallista osuutta lähestyttiin palvelumuotoilun keinoin tuplatimanttia noudattaen. Tutkimusaineisto kerättiin lomakekyselyllä, teemahaastatteluilla ja havainnoinnilla. Aineistoa analysoitiin kevyesti ja siitä kerättiin vain tärkeimmät esiin tulleet nostot, mikä toiminallisen opinnäytetyön puitteissa on mahdollista, kun tutkimustulosten esittämisen sijaan tarkoituksena on kehittää toimintaa.
Työssä havaittiin, että opiskelijat eivät käytä moduulikarttaa siksi, että eivät löydä sitä tai eivät osaa tulkita sitä. Opinto-ohjaajille moduulikartta on päivittäinen, tärkeä työkalu. Työn produktissa aineiston pohjalta valmistui käyttäjäpersoonia, käyttäjätarinoita, vaatimusmäärittely ja ehdotus moduulikartaksi. Produktin ehdotusten lisäksi HAMKin projektissa onkin ehdottoman tärkeää huomioida karttojen sijoittelu HAMKin verkkosivuilla.