PK-elektroniikkayrityksen laadun- ja prosessienhallinnan kehittäminen ja kuvaaminen
Nielsen, Ville (2022)
Nielsen, Ville
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057351
Tiivistelmä
Yhtiöllä on ISO 9001:2015-sertifikaatti. Sertifiointiin liittyvässä ulkoisessa määräaikaisauditoinnissa Yhtiötä oli huomautettu prosessikuvausten puutteesta. Yhtiön toimitusjohtaja ehdotti opinnäytetyön aiheeksi prosessikuvauksien tekemistä. Opinnäytetyöhön käytettävissä oleva aika huomioiden työ rajattiin koskemaan Yhtiön tuotannon ydinprosessia.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja sen tuotoksina syntyi Yhtiön tuotannon ydinprosessista prosessikuvaukset ja kuvattuihin prosesseihin liittyvät kehitysehdotukset. Opinnäytetyössä perehdyttiin tuotannon ja siihen liittyvän laadun sekä prosessijohtamisen käsitteisiin ja teorioihin. Tutkittuja käsitteitä ja teorioita hyödynnettiin prosessien tunnistamisessa, prosessikuvausten laatimisessa ja kehitysehdotuksissa.
Prosessikuvausten tekeminen edellytti tutustumista Yhtiön liiketoimintaan. Tietoa saatiin keskusteluin ja haastatteluin Yhtiön toimitusjohtajalta, vierailemalla Yhtiön toimitiloissa, tutustumalla Yhtiön laadunhallintaohjelmistoon ja vastaanotetuista Yhtiöön liittyvistä asiakirjoista.
Prosessien kuvaaminen aloitettiin prosessien tunnistamisella prosessikartan tasolta. Yhtiön tuotannon ydinprosessin tunnistettiin muodostuvan kolmesta osaprosessista: tarjousprosessi, toimitusprosessi ja käyttöönottoprosessi. Nämä osaprosessit kuvattiin yhtiön laadunhallintaohjelmistoon BPMN 2.0 -määrityksen mukaisilla symboleilla. Kuvaukset tehtiin ottaen huomioon ISO 9001:2015-standardin vaatimukset.
Prosessikuvauksia arvioitiin opinnäyteyön edetessä ja niitä korjattiin, kunnes prosessien omistajat olivat tyytyväisiä kuvauksiin. Hyväksytyt prosessikuvaukset lisättiin Yhtiön laadunhallintaohjelmistoon. Yhtiön toimitusjohtajalle annettiin kehitysehdotus liittyen imuohjauksen lisäämiseen toimitusprosessissa ja syy-seurauskaavion hyödyntämiseen toimitusprosessin ongelmien ratkaisemisessa.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja sen tuotoksina syntyi Yhtiön tuotannon ydinprosessista prosessikuvaukset ja kuvattuihin prosesseihin liittyvät kehitysehdotukset. Opinnäytetyössä perehdyttiin tuotannon ja siihen liittyvän laadun sekä prosessijohtamisen käsitteisiin ja teorioihin. Tutkittuja käsitteitä ja teorioita hyödynnettiin prosessien tunnistamisessa, prosessikuvausten laatimisessa ja kehitysehdotuksissa.
Prosessikuvausten tekeminen edellytti tutustumista Yhtiön liiketoimintaan. Tietoa saatiin keskusteluin ja haastatteluin Yhtiön toimitusjohtajalta, vierailemalla Yhtiön toimitiloissa, tutustumalla Yhtiön laadunhallintaohjelmistoon ja vastaanotetuista Yhtiöön liittyvistä asiakirjoista.
Prosessien kuvaaminen aloitettiin prosessien tunnistamisella prosessikartan tasolta. Yhtiön tuotannon ydinprosessin tunnistettiin muodostuvan kolmesta osaprosessista: tarjousprosessi, toimitusprosessi ja käyttöönottoprosessi. Nämä osaprosessit kuvattiin yhtiön laadunhallintaohjelmistoon BPMN 2.0 -määrityksen mukaisilla symboleilla. Kuvaukset tehtiin ottaen huomioon ISO 9001:2015-standardin vaatimukset.
Prosessikuvauksia arvioitiin opinnäyteyön edetessä ja niitä korjattiin, kunnes prosessien omistajat olivat tyytyväisiä kuvauksiin. Hyväksytyt prosessikuvaukset lisättiin Yhtiön laadunhallintaohjelmistoon. Yhtiön toimitusjohtajalle annettiin kehitysehdotus liittyen imuohjauksen lisäämiseen toimitusprosessissa ja syy-seurauskaavion hyödyntämiseen toimitusprosessin ongelmien ratkaisemisessa.