Soitonopettaja musiikillisen itsetunnon rakentajana
Ikonen, Maria (2022)
Ikonen, Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057357
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin soitonopettajan vaikutusta oppilaan musiikillisen itsetunnon rakentumiseen. Tavoitteena oli saada käsitys siitä, miten oppilaan musiikillinen itsetunto kehittyy ja millainen vaikutus sillä on musiikkiharrastukseen. Keskeisenä tavoitteena oli myös löytää tietoa soitonopettajan mahdollisuuksista vaikuttaa oppilaansa itsetuntoon. Aiheeseen paneuduttiin kirjallisuuden ja tutkimusartikkelien kautta.
Opinnäytetyö jakautuu kolmeen osioon. Aluksi käsitellään itsetunnon määritelmää ja kehittymistä, itsetuntoa musiikkiharrastuksen kontekstissa sekä kolmanneksi soitonopettajan roolia oppilaan musiikillisen itsetunnon kehityksessä. Lopuksi esitellään työkaluja, joita soitonopettaja voi hyödyntää oppilaan musiikillisen itsetunnon vahvistamiseksi.
Kootun materiaalin perusteella voidaan todeta, että soitonopettajan toiminnalla on merkitystä oppilaan musiikillisen itsetunnon rakentumisen kannalta. Erityisesti palautteenanto ja siihen liittyvät seikat nousivat esille aiheena, jossa opettajan toiminta vaikuttaa oppilaan itsetuntoon merkittävästi. Tutkimuksia musiikillisen itsetunnon kehittymisestä ja opettajan roolista prosessissa olisi tarpeen suorittaa lisää.
Opinnäytetyö jakautuu kolmeen osioon. Aluksi käsitellään itsetunnon määritelmää ja kehittymistä, itsetuntoa musiikkiharrastuksen kontekstissa sekä kolmanneksi soitonopettajan roolia oppilaan musiikillisen itsetunnon kehityksessä. Lopuksi esitellään työkaluja, joita soitonopettaja voi hyödyntää oppilaan musiikillisen itsetunnon vahvistamiseksi.
Kootun materiaalin perusteella voidaan todeta, että soitonopettajan toiminnalla on merkitystä oppilaan musiikillisen itsetunnon rakentumisen kannalta. Erityisesti palautteenanto ja siihen liittyvät seikat nousivat esille aiheena, jossa opettajan toiminta vaikuttaa oppilaan itsetuntoon merkittävästi. Tutkimuksia musiikillisen itsetunnon kehittymisestä ja opettajan roolista prosessissa olisi tarpeen suorittaa lisää.