Strateginen johtaminen osana liiketoimintaa
Jokinen, Elisa (2022)
Jokinen, Elisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057395
Tiivistelmä
Strateginen johtaminen on kasvavan liiketoiminnan tärkeä osa etenkin nykyajan jatkuvasti muuttuvissa toimintaympäristöissä. Strategisen johtamisen voidaan kuvailla olevan prosessi, jossa operatiivinen johtaminen ja strategiatyö toimivat limittäin organisaatiossa.
Tämän opinnäytetyön aiheena on strateginen johtaminen osana liiketoimintaa. Tavoitteena opinnäytetyössä oli tutkia kohdeyrityksen strategiaprosesseja ja havaita onnistuneen strategiaprosessin avainmerkit. Tutkimuksessa tarkasteltiin kohdeyrityksen kahta valittua strategiahanketta ja niiden prosesseja. Hankkeita tutkittiin strategiaprosessin, jalkautuksen, seurannan sekä onnistumisen mittaamisen ja työkalujen avulla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin, ja kohdejoukoksi valittiin kohdeyrityksen ohjausryhmän neljä jäsentä. Aineisto tutkimukseen kerättiin toteuttamalla alkukartoituksena toiminut kyselytutkimus sekä puolistrukturoidut haastattelut.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään strategista johtamista siihen liittyvän tematiikan ja historian kautta. Lisäksi tietoperustassa keskitytään strategiaprosesseihin, strategian jalkautukseen ja seurantaan sekä strategian onnistumisen mittaamiseen ja työkaluihin.
Empiirinen osuus tutkimuksessa toteutettiin kvalitatiivisin eli laadullisin menetelmin. Tutkimus aloitettiin lähettämällä kohdejoukolle alkukartoituksena toiminut kyselylomake. Kyselyyn kerättiin vastauksia helmi-maaliskuun 2022 vaihteessa. Kyselylomakkeen luomiseen sekä vastausten keräämiseen käytettiin Webropol-kyselytyökalua. Lomake lähetettiin kohdejoukolle sähköpostitse. Kyselylomakkeen vastausten analysoinnin jälkeen toteutettiin kohdejoukon puolistrukturoidut haastattelut. Haastattelut järjestettiin maaliskuun lopulla ja huhtikuun alussa 2022. Kerätty aineisto analysoitiin litteroinnin jälkeen teemoittelun keinoin.
Opinnäytetyön tavoitteeseen päästiin tarkastelemalla ja vertailemalla tietoperustaa sekä kohdeyrityksen kahta strategista hanketta. Opinnäytetyön tietoperustan sekä tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että onnistuneet strategiaprosessit voivat olla erilaisia keskenään, mutta avaintekijänä prosesseissa korostuu onnistuneen jalkautuksen merkitys. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että eniten haasteita esiintyi jalkautuksessa, kun tarkasteltiin kohdeyrityksen kahta tutkittavana ollutta hanketta. Myös vastuunjaossa, henkilöstön osallistamisessa sekä viestinnässä huomattiin olevan parannettavaa, kun tarkasteltiin tutkittavien hankkeiden strategiaprosesseja kokonaisuuksina. Tutkimuksessa todettiin, että puolestaan hankkeiden seurannan toteuttamisessa ja mittaamisessa on onnistuttu hyvin.
Tämän opinnäytetyön aiheena on strateginen johtaminen osana liiketoimintaa. Tavoitteena opinnäytetyössä oli tutkia kohdeyrityksen strategiaprosesseja ja havaita onnistuneen strategiaprosessin avainmerkit. Tutkimuksessa tarkasteltiin kohdeyrityksen kahta valittua strategiahanketta ja niiden prosesseja. Hankkeita tutkittiin strategiaprosessin, jalkautuksen, seurannan sekä onnistumisen mittaamisen ja työkalujen avulla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin, ja kohdejoukoksi valittiin kohdeyrityksen ohjausryhmän neljä jäsentä. Aineisto tutkimukseen kerättiin toteuttamalla alkukartoituksena toiminut kyselytutkimus sekä puolistrukturoidut haastattelut.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään strategista johtamista siihen liittyvän tematiikan ja historian kautta. Lisäksi tietoperustassa keskitytään strategiaprosesseihin, strategian jalkautukseen ja seurantaan sekä strategian onnistumisen mittaamiseen ja työkaluihin.
Empiirinen osuus tutkimuksessa toteutettiin kvalitatiivisin eli laadullisin menetelmin. Tutkimus aloitettiin lähettämällä kohdejoukolle alkukartoituksena toiminut kyselylomake. Kyselyyn kerättiin vastauksia helmi-maaliskuun 2022 vaihteessa. Kyselylomakkeen luomiseen sekä vastausten keräämiseen käytettiin Webropol-kyselytyökalua. Lomake lähetettiin kohdejoukolle sähköpostitse. Kyselylomakkeen vastausten analysoinnin jälkeen toteutettiin kohdejoukon puolistrukturoidut haastattelut. Haastattelut järjestettiin maaliskuun lopulla ja huhtikuun alussa 2022. Kerätty aineisto analysoitiin litteroinnin jälkeen teemoittelun keinoin.
Opinnäytetyön tavoitteeseen päästiin tarkastelemalla ja vertailemalla tietoperustaa sekä kohdeyrityksen kahta strategista hanketta. Opinnäytetyön tietoperustan sekä tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että onnistuneet strategiaprosessit voivat olla erilaisia keskenään, mutta avaintekijänä prosesseissa korostuu onnistuneen jalkautuksen merkitys. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että eniten haasteita esiintyi jalkautuksessa, kun tarkasteltiin kohdeyrityksen kahta tutkittavana ollutta hanketta. Myös vastuunjaossa, henkilöstön osallistamisessa sekä viestinnässä huomattiin olevan parannettavaa, kun tarkasteltiin tutkittavien hankkeiden strategiaprosesseja kokonaisuuksina. Tutkimuksessa todettiin, että puolestaan hankkeiden seurannan toteuttamisessa ja mittaamisessa on onnistuttu hyvin.
