Maijamäen liikuntahallikäyttäjien kulkutapavalinnat
Lineri, Marika (2022)
Lineri, Marika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057461
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Naantalin kaupungin liikuntapalvelut. Tavoitteena oli selvittää Maijamäen liikuntahallin käyttäjien liikunta- aktiivisuutta kodin ja liikuntahallin välisillä matkoilla sekä käyttäjien liikennekäyttäytymistä hallin pihalla ja läheisyydessä.
Toimeksiantaja halusi teettää tutkimuksen, jotta sekä päättäjille että hallin käyttäjille voidaan tutkimustuloksiin perustuen osoittaa uusia ehdotuksia liikennekäyttäytymisen ja parkkipaikkaratkaisujen suhteen. Tutkimuksen tulosten perusteella oli tarkoitus myös kannustaa liikuntahallin käyttäjiä kulkemaan matkoja kävellen tai pyörällä auton sijaan.
Selvitystyö tehtiin pääasiassa kyselytutkimuksella sekä osittain myös havainnoimalla. Kyselyyn oli mahdollista vastata kolmen viikon ajan helmikuussa 2022. Vastaajien taustatietojen lisäksi kysely sisälsi kysymyksiä liittyen etäisyyksiin ja kulkutapavalintoihin sekä liikuntahallilla asioinnin ajankohtaan ja tarkoitukseen. Kodin ja liikuntahallin välisen matkan autoilevilta vastaajilta kysyttiin myös tekijöitä, jotka mahdollisesti voisivat muuttaa kulkutapavalintaa liikunnallisemmaksi.
Tärkeimpinä löydöksinä tuloksista nousivat eri kulkutapojen osuudet sekä kulkutavan valinta suhteessa kodin ja liikuntahallin väliseen etäisyyteen. Tutkimuksen mukaan henkilöautolla liikuntahallille kulkee 81 % vastaajista ja kävelijöiden ja pyöräilijöiden osuus vastaajista on yhteensä 17 %. Alle 1 km matkan päässä asu-vat kulkevat pääasiassa kevyenliikenteen kulkutavoilla, mutta matkan pidentyessä yli 1 kilometriin, autoilijoiden määrä kasvaa heti merkittävästi.
Tutkimustuloksien perusteella toimeksiantaja määrittelee itse kehittämisen tarpeen laajuuden ja ideoi sekä toteuttaa tulevaisuudessa mahdollisia kehittämistoimenpiteitä.
Toimeksiantaja halusi teettää tutkimuksen, jotta sekä päättäjille että hallin käyttäjille voidaan tutkimustuloksiin perustuen osoittaa uusia ehdotuksia liikennekäyttäytymisen ja parkkipaikkaratkaisujen suhteen. Tutkimuksen tulosten perusteella oli tarkoitus myös kannustaa liikuntahallin käyttäjiä kulkemaan matkoja kävellen tai pyörällä auton sijaan.
Selvitystyö tehtiin pääasiassa kyselytutkimuksella sekä osittain myös havainnoimalla. Kyselyyn oli mahdollista vastata kolmen viikon ajan helmikuussa 2022. Vastaajien taustatietojen lisäksi kysely sisälsi kysymyksiä liittyen etäisyyksiin ja kulkutapavalintoihin sekä liikuntahallilla asioinnin ajankohtaan ja tarkoitukseen. Kodin ja liikuntahallin välisen matkan autoilevilta vastaajilta kysyttiin myös tekijöitä, jotka mahdollisesti voisivat muuttaa kulkutapavalintaa liikunnallisemmaksi.
Tärkeimpinä löydöksinä tuloksista nousivat eri kulkutapojen osuudet sekä kulkutavan valinta suhteessa kodin ja liikuntahallin väliseen etäisyyteen. Tutkimuksen mukaan henkilöautolla liikuntahallille kulkee 81 % vastaajista ja kävelijöiden ja pyöräilijöiden osuus vastaajista on yhteensä 17 %. Alle 1 km matkan päässä asu-vat kulkevat pääasiassa kevyenliikenteen kulkutavoilla, mutta matkan pidentyessä yli 1 kilometriin, autoilijoiden määrä kasvaa heti merkittävästi.
Tutkimustuloksien perusteella toimeksiantaja määrittelee itse kehittämisen tarpeen laajuuden ja ideoi sekä toteuttaa tulevaisuudessa mahdollisia kehittämistoimenpiteitä.