Lapsen mielen hyvinvoinnin tukeminen esiopetuksessa pandemian aikana
Rautajoki, Johanna (2022)
Rautajoki, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057517
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka esiopetuksessa voidaan tukea lasten mielen hyvinvointia pandemian aikana. Työn tilaajana oli Hattulan kunta.
Työn tietoperustassa käsiteltiin ihmisen psykologista kehitystä, kehityspsykologiaa sekä aiempia tutkimuksia siitä, miten tukea lapsen mielen hyvinvointia ja oppimista. Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen, ja sen aineisto kerättiin tarkastelukunnan esiopetuksessa olevien lasten huoltajilta sähköisellä kyselylomakkeella ilman tunnistettavia henkilötietoja. Kysymykset olivat monivalinta- ja avoimia kysymyksiä. Vastauksia saatiin 22 huoltajalta.
Tulokset osoittavat, ettei pandemian aikana huoltajien näkemysten mukaan esiopetusikäisten lasten mielen hyvinvoinnissa ole ollut havaittavissa suuria muutoksia kyselyn toteutuksen ajankohtana. Huoltajat ovat kuitenkin huomanneet, että lapset puhuvat koronasta ja osa lapsista hakee enemmän tukea aikuisesta. Huoltajien mukaan esiopetuksessa lapsen mielen hyvinvointia tulisi tukea etenkin sosiaalisia suhteita vahvistamalla, keskustelemalla lapsen kanssa sekä leikin avulla. Tulokset osoittavat, että lasten mielen hyvinvointia tulee tukea ennaltaehkäisevästi pandemian aikana, koska vaikutukset mielen hyvinvointiin voivat näkyä vasta pitkällä aikavälillä. ABSTRACT
The purpose of the thesis was to find out how pre-primary education can support the well - being of children during a pandemic. The thesis was done for Hattula municipality.
The knowledge base of the thesis dealt with human psychological development, developmental psychology, and previous research on how to support a child’s mental well-being and learning. The material was collected from the guardians of the pre-primary children in the reviewed municipality and using an electronic questionnaire without identifiable personal information. The questions were multiple-choice and open-ended. Responses were received from 22 guardians.
The results show that according to the caregivers there have been no significant changes in the mental well-being of children attending pre-primary school during the pandemic at the time of the survey. However, the guardians have noticed that the children speak about COVID, and some seek more support from adults. According to the guardians, in pre-primary education, the well-being of the child's mind should be supported, especially by supporting social relationships, talking with the child and through play. The results show that the mental well-being of children should be supported preemptively during a pandemic, as the effects on mental well-being can only be seen in the long term.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka esiopetuksessa voidaan tukea lasten mielen hyvinvointia pandemian aikana. Työn tilaajana oli Hattulan kunta.
Työn tietoperustassa käsiteltiin ihmisen psykologista kehitystä, kehityspsykologiaa sekä aiempia tutkimuksia siitä, miten tukea lapsen mielen hyvinvointia ja oppimista. Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen, ja sen aineisto kerättiin tarkastelukunnan esiopetuksessa olevien lasten huoltajilta sähköisellä kyselylomakkeella ilman tunnistettavia henkilötietoja. Kysymykset olivat monivalinta- ja avoimia kysymyksiä. Vastauksia saatiin 22 huoltajalta.
Tulokset osoittavat, ettei pandemian aikana huoltajien näkemysten mukaan esiopetusikäisten lasten mielen hyvinvoinnissa ole ollut havaittavissa suuria muutoksia kyselyn toteutuksen ajankohtana. Huoltajat ovat kuitenkin huomanneet, että lapset puhuvat koronasta ja osa lapsista hakee enemmän tukea aikuisesta. Huoltajien mukaan esiopetuksessa lapsen mielen hyvinvointia tulisi tukea etenkin sosiaalisia suhteita vahvistamalla, keskustelemalla lapsen kanssa sekä leikin avulla. Tulokset osoittavat, että lasten mielen hyvinvointia tulee tukea ennaltaehkäisevästi pandemian aikana, koska vaikutukset mielen hyvinvointiin voivat näkyä vasta pitkällä aikavälillä.
The purpose of the thesis was to find out how pre-primary education can support the well - being of children during a pandemic. The thesis was done for Hattula municipality.
The knowledge base of the thesis dealt with human psychological development, developmental psychology, and previous research on how to support a child’s mental well-being and learning. The material was collected from the guardians of the pre-primary children in the reviewed municipality and using an electronic questionnaire without identifiable personal information. The questions were multiple-choice and open-ended. Responses were received from 22 guardians.
The results show that according to the caregivers there have been no significant changes in the mental well-being of children attending pre-primary school during the pandemic at the time of the survey. However, the guardians have noticed that the children speak about COVID, and some seek more support from adults. According to the guardians, in pre-primary education, the well-being of the child's mind should be supported, especially by supporting social relationships, talking with the child and through play. The results show that the mental well-being of children should be supported preemptively during a pandemic, as the effects on mental well-being can only be seen in the long term.
