Ruokatrendien vaikutus opiskelijoiden ruokailu- ja ostotottumuksiin
Koski, Alisa (2022)
Koski, Alisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067575
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe käsittelee ruokatrendien vaikutusta opiskelijoiden ruokailu- ja ostotottumuksiin. Työn tavoitteena on selvittää, millainen vaikutus ruokatrendeillä on opiskelijoiden kulutuskäyttäytymiseen ja ruokailutottumuksiin, sekä mitkä muut seikat ohjaavat kuluttajan päätöksentekoa. Tavoitteena on hankkia uutta tietoa aiheesta.
Työn tietoperustassa käsitellään ruokatrendejä monesta näkökulmasta nyt ja menneisyydessä sekä ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä että markkinoinnin vaikutusta päätöksentekoon.
Tutkimus on tehty kvantitatiivisella tutkimusotteella ja tiedonkeruumenetelmänä on käytetty kyselylomaketta. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, johon kerättiin vastauksia maaliskuussa 2022. Linkkiä kyselyyn jaettiin sosiaalisen median välityksellä ja lopulta siihen vastasi 103 korkeakouluopiskelijaa.
Tuloksista havaittiin, että ruokatrendit ja niiden muutos vaikuttavat opiskelijoiden kulutuskäyttäytymiseen. Vastauksia vertaillessa kuitenkin ilmeni, että kaikki vastaajat eivät olleet tietoisia kyseisestä vaikutuksesta, vaikka tulokset puhuivatkin sen puolesta.
Työn tietoperustassa käsitellään ruokatrendejä monesta näkökulmasta nyt ja menneisyydessä sekä ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä että markkinoinnin vaikutusta päätöksentekoon.
Tutkimus on tehty kvantitatiivisella tutkimusotteella ja tiedonkeruumenetelmänä on käytetty kyselylomaketta. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, johon kerättiin vastauksia maaliskuussa 2022. Linkkiä kyselyyn jaettiin sosiaalisen median välityksellä ja lopulta siihen vastasi 103 korkeakouluopiskelijaa.
Tuloksista havaittiin, että ruokatrendit ja niiden muutos vaikuttavat opiskelijoiden kulutuskäyttäytymiseen. Vastauksia vertaillessa kuitenkin ilmeni, että kaikki vastaajat eivät olleet tietoisia kyseisestä vaikutuksesta, vaikka tulokset puhuivatkin sen puolesta.