Kuluttajien kokemukset kauneudenhoitotuotteiden vaikuttajamarkkinoinnista
Paakkanen, Emmi (2022)
Paakkanen, Emmi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067572
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä keskityttiin toimeksiantajan paljon hyödyntämään toimintaan eli vaikuttajamarkkinointiin. Tavoitteena oli kartoittaa kuluttajien omia kokemuksia kauneudenhoitotuotteiden vaikuttajamarkkinoinnista sekä antaa aiheen pariin kehitys-ehdotuksia. Tutkimuksesta saadut tulokset sekä kehittämisehdotukset annettiin toimeksiantajayrityksen hyödynnettäväksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Owow.
Tutkimuksen teoreettinen osio aloitetaan aiheen pariin johdattelevalla luvulla kauneudenhoidosta, josta siirrytään vaikuttajamarkkinointiin, ostokäyttäytymiseen ja ostoprosessin vaiheisiin. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Tutkimuksen toteutus suoritettiin sähköisen Google Forms kyselylomakkeen avulla, joka jaettiin kauneudenhoidosta kiinnostuneiden kuluttajien yhteisöihin. Valtaosa kyselyn väittämistä oli strukturoituja kysymyksiä ja loppuun lisättiin myös avoinkohta vapaammalle sanalle.
Tuloksista selviää, että suurin osa vastanneista oli nuoria naisia, jotka seuraavat kauneudenhoitotuotteiden vaikuttajamarkkinointia mieluiten Instagramista, TikTokissa sekä YouTubesta. Erityisesti kauneudenhoitotuotteiden vaikuttajamarkkinoinnin rehellisyys, visuaalisuus, asiantuntijuus, yritysarvojen korostaminen sekä erilaisten etuuksien hyödyntäminen markkinointimateriaaleissa koetaan kuluttajien kokemuksien mukaan merkityksellisiksi. Tuloksista huomataan, että eri elämäntilanteet, joissa ostokyky on mahdollisesti erilainen vaikuttaa heräteostoksien tekemiseen. Tuloksista selviää myös, että vanhempi ikäluokka kyselyyn osallistuneista tarvitsee alennuskoodin ostovaiheeseen edetäkseen todennäköidemmin kuin nuoremmat kyselyyn osallistuneista. Tutkimuksesta saatuja vastauksia voidaan pitää suuntaa antavina, sillä monet valittujen yhteisöjen jäsenistä jättivät myös vastaamasta kyselyyn. Tästä syystä tuloksien yleistämistä tulee välttää.
Tutkimuksen teoreettinen osio aloitetaan aiheen pariin johdattelevalla luvulla kauneudenhoidosta, josta siirrytään vaikuttajamarkkinointiin, ostokäyttäytymiseen ja ostoprosessin vaiheisiin. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Tutkimuksen toteutus suoritettiin sähköisen Google Forms kyselylomakkeen avulla, joka jaettiin kauneudenhoidosta kiinnostuneiden kuluttajien yhteisöihin. Valtaosa kyselyn väittämistä oli strukturoituja kysymyksiä ja loppuun lisättiin myös avoinkohta vapaammalle sanalle.
Tuloksista selviää, että suurin osa vastanneista oli nuoria naisia, jotka seuraavat kauneudenhoitotuotteiden vaikuttajamarkkinointia mieluiten Instagramista, TikTokissa sekä YouTubesta. Erityisesti kauneudenhoitotuotteiden vaikuttajamarkkinoinnin rehellisyys, visuaalisuus, asiantuntijuus, yritysarvojen korostaminen sekä erilaisten etuuksien hyödyntäminen markkinointimateriaaleissa koetaan kuluttajien kokemuksien mukaan merkityksellisiksi. Tuloksista huomataan, että eri elämäntilanteet, joissa ostokyky on mahdollisesti erilainen vaikuttaa heräteostoksien tekemiseen. Tuloksista selviää myös, että vanhempi ikäluokka kyselyyn osallistuneista tarvitsee alennuskoodin ostovaiheeseen edetäkseen todennäköidemmin kuin nuoremmat kyselyyn osallistuneista. Tutkimuksesta saatuja vastauksia voidaan pitää suuntaa antavina, sillä monet valittujen yhteisöjen jäsenistä jättivät myös vastaamasta kyselyyn. Tästä syystä tuloksien yleistämistä tulee välttää.