Pintaa syvemmällä : jazztanssi-improvisaatio tanssiteoksen koreografisena lähtökohtana
Barclay, Chelsea (2022)
Barclay, Chelsea
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047251
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on osa Turun ammattikorkeakoulun tanssinopettajan tutkinnon (AMK) opinnäytetyökokonaisuutta. Opinnäytetyön taiteellinen osuus on kahdelle tanssijalle koreografioitu teos Kaiku. Teos esitetään toukokuussa 2022 osana Köydet irti! -opinnäytetyöfestivaalia Taideakatemian Köysiteatterissa.
Opinnäytetyön kirjallinen osa avaa ja analysoi Katarina Lundmarkin jazztanssi-improvisaatiomenetelmää sekä kahta jazztanssin historiassa esiintynyttä tanssilajia, länsiafrikkalaisia tansseja sekä britannialaista fuusiojazztanssia. Työn taiteellinen osa soveltaa tätä tietoa käytännössä koreografisessa prosessissa. Tutkielman tavoite on syventää kirjoittajan omaa jazzimprovisaation osaamista.
Tutkielman tärkeimmät lähteet ovat Katarina Lundmarkin haastattelu sekä länsiafrikkalaisia tansseja ja fuusiojazzia käsittelevä kirjallisuus ja videomateriaali. Näiden lisäksi taideteon koreografinen prosessi on myös tärkeä tutkielman lähdemateriaali.
Kirjallisessa osassa kerätty tieto on toiminut koreografisessa prosessissa tehtyjen improvisaatioharjoitusten pohjana. Harjoituksia on käytetty taideteon koreografisena työkaluna. Tutkielman kirjallinen osa on myös laajentanut kirjoittajan tietämystä jazztanssista ja sen historiasta. Kokonaisuudessaan tutkielma on syventänyt kirjoittajan ammatillista osaamista.
Opinnäytetyön kirjallinen osa avaa ja analysoi Katarina Lundmarkin jazztanssi-improvisaatiomenetelmää sekä kahta jazztanssin historiassa esiintynyttä tanssilajia, länsiafrikkalaisia tansseja sekä britannialaista fuusiojazztanssia. Työn taiteellinen osa soveltaa tätä tietoa käytännössä koreografisessa prosessissa. Tutkielman tavoite on syventää kirjoittajan omaa jazzimprovisaation osaamista.
Tutkielman tärkeimmät lähteet ovat Katarina Lundmarkin haastattelu sekä länsiafrikkalaisia tansseja ja fuusiojazzia käsittelevä kirjallisuus ja videomateriaali. Näiden lisäksi taideteon koreografinen prosessi on myös tärkeä tutkielman lähdemateriaali.
Kirjallisessa osassa kerätty tieto on toiminut koreografisessa prosessissa tehtyjen improvisaatioharjoitusten pohjana. Harjoituksia on käytetty taideteon koreografisena työkaluna. Tutkielman kirjallinen osa on myös laajentanut kirjoittajan tietämystä jazztanssista ja sen historiasta. Kokonaisuudessaan tutkielma on syventänyt kirjoittajan ammatillista osaamista.
