Normaalin raskauden kulku – Verkko-oppimateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille
Finér, Jenna; Tanninen, Kirsi (2022)
Finér, Jenna
Tanninen, Kirsi
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067574
Tiivistelmä
Sairaanhoitajan ydinosaamiseen kuuluu normaalin raskauden kulun ymmärtäminen. Normaali raskaus kestää 40 viikkoa eli 280 vuorokautta. Tuona aikana naisen kehossa tapahtuu monia fyysisiä ja psyykkisiä muutoksia. Raskaus alkaa munasolun hedelmöittymisellä ja päättyy lapsen syntymään. Suomessa raskautta seurataan säännöllisesti äitiysneuvoloissa.
Aihe tähän opinnäytetyöhön tuli toimeksiantajalta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa itseopiskeltavaa verkko-oppimateriaalia Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille raskauden normaalista kulusta. Opinnäytetyön tavoitteena on tukea sairaanhoitajaopiskelijaa saavuttamaan yleissairaanhoitajan osaaminen koskien normaalia raskauden kulkua ja seurantaa.
Opinnäytetyö toteutettiin viisivaiheisena tuotekehitysprosessina. Tuotekehitysprosessi eteni vaiheittain alkaen kehittämistarpeen tunnistamisella, ideointivaiheella ja luonnosteluvaiheella edeten kehittely- ja viimeistelyvaiheeseen. Kehittämistarpeen tunnistamisvaiheessa toimeksiantaja kertoi lisämateriaalin tarpeesta äitiys-, perhe- ja naisen hoitotyön opintojaksolle normaalista raskauden kulusta. Ideointivaiheessa ideoitiin opinnäytetyön teoreettista runkoa hyödyntäen brainstormingia sekä benchmarkingia. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin naisen anatomiaa, raskauden kulkua, raskausajan fyysisiä ja psyykkisiä muutoksia, äitiyshuoltojärjestelmää ja raskausajan seurantaa sekä verkko-oppimista itseopiskelun näkökulmasta. Luonnosteluvaiheessa teoreettinen viitekehys valmistui ja verkko-oppimateriaalin teko Learn-oppimisalustalle alkoi. Kehittelyvaiheessa verkko-oppimateriaali esitestattiin Webropol-palautekyselyä apuna käyttäen sairaanhoitajaopiskelijoilla. Palautekyselyn saatekirje lähetettiin 65 sairaanhoitajaopiskelijalle. Viimeistelyvaiheessa Learn-oppimisalustaa muokattiin palautekyselystä saatujen vastausten perusteella. Sairaanhoitajaopiskelijat (n=10) pitivät Learn-oppialustaa sisällöltään ja ulkoasultaan selkeänä, oppimista tukevana ja lisäoppimateriaaliksi riittävänä kokonaisuutena.
Opinnäytetyön jatkokehitysideana verkko-oppimateriaalin voisi kääntää englannin kielelle, jotta verkko-oppimateriaali on hyödynnettävissä myös niille opiskelijoille, jotka eivät puhu äidinkielenään suomea. Learn-oppimisalustaa voi kehittää lisäämällä sinne case-pohjaista verkko-oppimateriaalia ja ääni- tai videotallenteita esimerkiksi asiantuntijoilta.
Aihe tähän opinnäytetyöhön tuli toimeksiantajalta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa itseopiskeltavaa verkko-oppimateriaalia Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille raskauden normaalista kulusta. Opinnäytetyön tavoitteena on tukea sairaanhoitajaopiskelijaa saavuttamaan yleissairaanhoitajan osaaminen koskien normaalia raskauden kulkua ja seurantaa.
Opinnäytetyö toteutettiin viisivaiheisena tuotekehitysprosessina. Tuotekehitysprosessi eteni vaiheittain alkaen kehittämistarpeen tunnistamisella, ideointivaiheella ja luonnosteluvaiheella edeten kehittely- ja viimeistelyvaiheeseen. Kehittämistarpeen tunnistamisvaiheessa toimeksiantaja kertoi lisämateriaalin tarpeesta äitiys-, perhe- ja naisen hoitotyön opintojaksolle normaalista raskauden kulusta. Ideointivaiheessa ideoitiin opinnäytetyön teoreettista runkoa hyödyntäen brainstormingia sekä benchmarkingia. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin naisen anatomiaa, raskauden kulkua, raskausajan fyysisiä ja psyykkisiä muutoksia, äitiyshuoltojärjestelmää ja raskausajan seurantaa sekä verkko-oppimista itseopiskelun näkökulmasta. Luonnosteluvaiheessa teoreettinen viitekehys valmistui ja verkko-oppimateriaalin teko Learn-oppimisalustalle alkoi. Kehittelyvaiheessa verkko-oppimateriaali esitestattiin Webropol-palautekyselyä apuna käyttäen sairaanhoitajaopiskelijoilla. Palautekyselyn saatekirje lähetettiin 65 sairaanhoitajaopiskelijalle. Viimeistelyvaiheessa Learn-oppimisalustaa muokattiin palautekyselystä saatujen vastausten perusteella. Sairaanhoitajaopiskelijat (n=10) pitivät Learn-oppialustaa sisällöltään ja ulkoasultaan selkeänä, oppimista tukevana ja lisäoppimateriaaliksi riittävänä kokonaisuutena.
Opinnäytetyön jatkokehitysideana verkko-oppimateriaalin voisi kääntää englannin kielelle, jotta verkko-oppimateriaali on hyödynnettävissä myös niille opiskelijoille, jotka eivät puhu äidinkielenään suomea. Learn-oppimisalustaa voi kehittää lisäämällä sinne case-pohjaista verkko-oppimateriaalia ja ääni- tai videotallenteita esimerkiksi asiantuntijoilta.