Musiikkimenetelmät osana varhaiskasvatuksen tunnekasvatusta musiikkipäiväkodeissa
Ollila, Karita; Köykkä, Suvi (2022)
Ollila, Karita
Köykkä, Suvi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067593
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa opinnäytetyössä oli tavoitteena selvittää, minkälaisia musiikkimenetelmiä musiikkipainotteisissa päiväkodeissa käytetään ja miten niitä hyödynnetään osana varhaiskasvatuksen tunnekasvatusta. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Pilke päiväkodit Oy:n kanssa. Tutkimuksen tulosten pohjalta toteutettiin opinnäytetyön ohessa varhaiskasvattajille musiikkipainotteinen tunnekasvatusmateriaali.
Tietoperustassa avattiin seuraavia aiheita: musiikkia käsitteenä sekä musiikin esiintymistä kasvatuksessa ja musiikkipäiväkodeissa, tunteita, niiden säätelyä ja tunnekasvatusta sekä sitä, kuinka musiikkia hyödynnetään osana varhaiskasvatuksen tunnekasvatusta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin avoimista kysymyksistä koostuvalla kyselylomakkeella musiikkipäiväkotien varhaiskasvattajahenkilöstöltä. Aineisto analysoitiin koodaamalla, teemoittelemalla ja taulukoimalla.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että musiikkimenetelmiä käytetään kaikkien
musiikkipäiväkotien arjessa aktiivisesti ja monipuolisesti. Musiikkia käytetään laulamalla, kuuntelemalla ja soittamalla erilaisia soittimia. Tavanomaisten soittimien kuten kitaran, pianon, triangelin, kanteleen ja rytmikapuloiden lisäksi löydettiin myös toisenlaisten menetelmien käyttöä musiikissa. Tällaisia menetelmiä ovat esimerkiksi tanssiminen, maalaaminen ja erilaiset leikit ja pelit. Tunnekasvatusta toteutettiin musiikkia apuna käyttäen esimerkiksi erilaisissa konfliktitilanteissa sekä rauhoittumisen tukena. Musiikkia hyödynnettiin myös apukeinona lapsen omia ja muiden tunteita tarkastellessa. Ajatusten ja tunnetilojen korostamiseen käytettiin erilaisia äänensävyjä ja -painoja.
Tietoperustassa avattiin seuraavia aiheita: musiikkia käsitteenä sekä musiikin esiintymistä kasvatuksessa ja musiikkipäiväkodeissa, tunteita, niiden säätelyä ja tunnekasvatusta sekä sitä, kuinka musiikkia hyödynnetään osana varhaiskasvatuksen tunnekasvatusta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin avoimista kysymyksistä koostuvalla kyselylomakkeella musiikkipäiväkotien varhaiskasvattajahenkilöstöltä. Aineisto analysoitiin koodaamalla, teemoittelemalla ja taulukoimalla.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että musiikkimenetelmiä käytetään kaikkien
musiikkipäiväkotien arjessa aktiivisesti ja monipuolisesti. Musiikkia käytetään laulamalla, kuuntelemalla ja soittamalla erilaisia soittimia. Tavanomaisten soittimien kuten kitaran, pianon, triangelin, kanteleen ja rytmikapuloiden lisäksi löydettiin myös toisenlaisten menetelmien käyttöä musiikissa. Tällaisia menetelmiä ovat esimerkiksi tanssiminen, maalaaminen ja erilaiset leikit ja pelit. Tunnekasvatusta toteutettiin musiikkia apuna käyttäen esimerkiksi erilaisissa konfliktitilanteissa sekä rauhoittumisen tukena. Musiikkia hyödynnettiin myös apukeinona lapsen omia ja muiden tunteita tarkastellessa. Ajatusten ja tunnetilojen korostamiseen käytettiin erilaisia äänensävyjä ja -painoja.