Leikki-ikäisen lapsen postoperatiivinen hoitotyö tonsillektomian jälkeen
Suopanki, Salla; Rinta, Juulia (2022)
Suopanki, Salla
Rinta, Juulia
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057418
Tiivistelmä
Opinnäytetössä tuodaan esille tonsillektomian postoperatiivisen hoidon eri vaiheita ja sen erityispiirteitä. Erityispiirteinä tässä opinnäytetyössä kuvataan emotionaalisen tuen tarvetta, perhekeskeisyyttä, sekä vuorovaikutusta. Tonsillektomia eli nielurisaleikkaus on yleisin toimenpide korva-, nenä- ja kurkkutautien klinikoissa. Postoperatiivisella hoidolla tarkoitetaan leikkauksen jälkeen tapahtuvaa hoitoa. Postoperatiivinen vaihe alkaa kun potilas siirtyy leikkaussalista valvontayksikköön eli heräämöön ja päättyy kun potilas ei enää tarvitse leikkaukseen liittyvää hoitoa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa 360°-videon käsikirjoitus 360ViSi-Interactive 360° video simulation- hankkeelle. Käsikirjoitus tulee toimimaan pohjana hoitoalan koulutuksen oppimateriaalille.
Virtuaalitodellisuus oppimismenetelmänä mahdollistaa hoitotyön harjoittelun turvallisesti, sekä oppilaitoksen resurssien tehokkaamman käytön. Käsikirjoituksessa kuvaillaan opinnäytetyön tietoperustan pohjalta luotuja tilanteita, joihin hoitoalan opiskelijan tulee löytää ratkaisu. Highlights of this literal-based thesis are the different stages of postoperative treatment of tonsillectomy and its special features. The need for emotional support, family centered care, and interaction are described as special features in this thesis. Tonsillectomy is the most common intervention in ear, nose and throat clinics.Postoperative care means treatment after surgery. The postoperative phase begins when the patient moves from the operating room to the wake-up room, and ends when the patient no longer needs surgery-related treatment.
The goal of the thesis was to produce a 360° video script for the 360ViSi-Interactive 360° video simulation project. The script will serve as a basis for teaching material for nursing education.
Virtual reality as a learning method enables safe nursing practice, as well as more efficient use of the institution's resources. The script describes the situations created on the basis of the knowledge base of the thesis, for which the nursing student must find a solution.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa 360°-videon käsikirjoitus 360ViSi-Interactive 360° video simulation- hankkeelle. Käsikirjoitus tulee toimimaan pohjana hoitoalan koulutuksen oppimateriaalille.
Virtuaalitodellisuus oppimismenetelmänä mahdollistaa hoitotyön harjoittelun turvallisesti, sekä oppilaitoksen resurssien tehokkaamman käytön. Käsikirjoituksessa kuvaillaan opinnäytetyön tietoperustan pohjalta luotuja tilanteita, joihin hoitoalan opiskelijan tulee löytää ratkaisu.
The goal of the thesis was to produce a 360° video script for the 360ViSi-Interactive 360° video simulation project. The script will serve as a basis for teaching material for nursing education.
Virtual reality as a learning method enables safe nursing practice, as well as more efficient use of the institution's resources. The script describes the situations created on the basis of the knowledge base of the thesis, for which the nursing student must find a solution.