Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Yhteiskäyttöpysäkit HSL-alueella

Petri, Surakka (2022)

 
Avaa tiedosto
Surakka_Petri.pdf (10.11Mt)
Lataukset: 


Petri, Surakka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067720
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty HSL:lle selventämään raitiovaunujen ja linja-autojen yhteiskäyttöisyyden, erityisesti yhteiskäyttöpysäkkien tarpeita ja haasteita kaupunkialueilla. Tämän työn avulla lukija voi ymmärtää, mitä haasteita raitiovaunujen ja linja-autojen yhteiskäyttöisyys vaatii. Yhteiskäyttöpysäkeistä ei ole vielä muita kattavia selvityksiä suomen kielellä tehty.

Yhteiskäyttöisyys joukkoliikenteessä tuo monia etuja, mutta mahdollisesti myös haittoja. Etuja ovat katutilan säästö muihin tarpeisiin, kun kahden erillisen pysäkin sijaan tarvitaan vain yksi suuntaansa. Joukkoliikenteen eristäminen muusta liikenteestä omille kaistoilleen tuo myös oman etunsa. Kun raitiovaunun ja linja-auton reitit eristetään muun liikenteen hidastavien haittavaikutusten ulkopuolelle joukkoliikennekäytävälle, on liikennöinti täsmällisempää ja luotettavampaa. Yhteiskäyttöisyydessä on kuitenkin myös huonojakin puolia, esimerkiksi yhteiskäyttöpysäkkien mitoituksessa. Yhdellä reunakiven korkeudella toteutettuna se ei voi olla esteetön kummallekin liikennevälineelle. Jos liikennevälineiden pysähtymispaikat erotellaan, kasvaa pysäkin pituus, mikä voi olla vaikea toteuttaa jo rakennetulla ahtaalla kaupunkialueella. Myös liikennevälineiden aikataulutus voi tuottaa viivytyksiä toisen liikennöintiin, jos toinen liikenneväline on pysäkillä toisen tiellä.

Työssä on koottu monista eri suunnitteluohjeista ja oppaista yhteiskäyttöisyyteen ja pysäkki-infraan liittyvää materiaalia yhteen paikkaan, jotta tietoa tarvitseva voi löytää haluamansa tiedon helposti. Eri suunnitteluohjeiden, esimerkiksi raitiovaunujen ja linja-autojen pysäkkien suunnitteluohjeiden oleellisimmat tiedot ovat esitelty sekä niiden tietoja verrataan ja sovelletaan toisiinsa. Raitiovaunu- ja linja-autopysäkeistä on jo olemassa kattavat suunnitteluohjeet ja mittapiirustukset. Yhteiskäyttöpysäkkiä ei voida mitoittaa vain toisen ohjeen mukaisesti, sillä muuten toinen joukkoliikenneväline voi kohdata pysäkin kohdalla pahojakin ongelmia. Tällaisia tapauksia ovat esimerkiksi rata-alueen vähimmäisleveys raitiovaunupysäkkien välissä sekä linja-autopysäkkien vähimmäispituusvaatimukset. Työssä on kaikkien yhteiskäyttöisyydessä huomioitavien asioiden perusteella luotu havainnollistavaa materiaalia yhteiskäyttöpysäkkien periaatteista ja vähimmäismitoituksista. Vaikka yhteiskäyttöpysäkeistä voidaan laatia suuntaa antavat ohjeet, kannattaa niiden toteutus silti, kuten monessa ohjeessakin on sanottu, lopputilanteessa suunnitella tapauskohtaisesti.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste