Experiences of housing company based energy communities
Mäkelä, Jari (2022)
Mäkelä, Jari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067717
Tiivistelmä
Vuonna 2020 Suomen lainsäädäntöön lisättiin Euroopan Unionin ohjauksessa uusi käsite, paikallinen energiayhteisö. Asetus mahdollisti jakeluverkkoyhtiöiden tarjota hyvityslaskentapalvelua, joka parantaa taloyhtiöiden oman sähköntuotannon kannattavuutta siirtomaksujen ja verojen jäädessä pois. Tutkimuksia aiheesta etenkin taloyhtiömuotoisten energiayhteisöjen osalta on melko vähän. Siksi opinnäytetyöni aiheeksi valikoitui taloyhtiömuotoisten energiayhteisöiden kokemukset. Tämän työn tarkoituksena oli kartoittaa taloyhtiömuotoisten energiayhteisöjen nykytilannetta ja kokemuksia eli etuja ja haasteita, taloyhtiöille ja jakeluverkkoyhtiöille. Lisäksi tarkasteltiin liiketoimintamahdollisuuksia, joita energiayhteisöt voisivat tuoda mukanaan ja selvitettiin hyvityslaskentapalvelun saatavuutta.
Vaikutuksia tutkittiin sekä taloyhtiöiden että jakeluverkkoyhtiöiden näkökulmista, koska ne molemmat kytkeytyvät vahvasti taloyhtiömuotoisiin energiayhteisöihin. Ne ovat molemmat toimijoita hajautetun energiantuotannon piirissä ja energiayhteisöjen vaikutukset kohdistuvat kumpaankin osapuoleen. Tutkimus toteutettiin kyselyinä ja puolistrukturoituina haastatteluina, joiden kohteena oli neljä olemassa olevaa taloyhtiömuotoista energiayhteisöä, yksi suunnitteluvaiheessa oleva energiayhteisö sekä 23 jakeluverkkoyhtiötä.
Tutkimuksessa selvisi, että edut kohdistuivat energiayhteisöille ja haasteet jakeluverkkoyhtiöille. Jakeluverkkoyhtiöiden haasteiden nähtiin poistuvan keskitetyn tiedonhallintapalvelu Datahubin myötä. Hyvityslaskentapalvelua tarjosi seitsemän jakeluverkkoyhtiötä, jotka sijaitsivat pääosin eteläisessä Suomessa. Taloyhtiöille kohdistuneet etuja olivat pienentyneet energiakulut sekä tunne siitä, että on tehty luonnolle hyvää. Haasteet koskivat tiedon puutetta tai lainsäädäntöä, jonka nähtiin tukevan pieniä ja keskisuuria taloyhtiöitä jättäen suuret yhtiöt konseptin ulkopuolelle. Jakeluverkkoyhtiöiden etuja olivat asiakastyytyväisyys ja uusiutuvan energian lisääntyminen. Haasteina nähtiin tietojärjestelmien sopimattomuus hyvityslaskentapalveluun ja niihin liittyvät kustannukset. Taloyhtiömuotoisten energiayhteisöjen syntymistä hidastivat konseptin heikko tunnettuus sekä hyvityslaskentapalvelun rajallinen saatavuus.
Uutta liiketoimintaa voisi syntyä konsultointipalveluista, energian myynnistä sekä aggregoinnista. Myös mahdollisuuksia alentaa ostoenergian kustannuksia löydettiin. Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää pyrittäessä lisäämään taloyhtiömuotoisia energiayhteisöjä ja sitä uusiutuvan energian tuotantoa. In the year 2020, guided by the European Union, a new term, a local energy community was introduced into the Finnish legislation. This made it possible for the distribution system operators to offer a new service: the credit calculation service. It increases the profitability of self-produced energy in housing companies as transfer fees and taxes can be avoided. The topic of local energy communities, especially from the housing company-based energy communities’ point of view has not been studied much. For this reason, the experiences of housing company-based energy communities were selected as the topic of the present thesis. The purpose of this thesis was to chart the present situation and the experiences of energy communities within a housing company in Finland. In addition, business possibilities emerging from the housing company-based energy communities and the availability of the credit calculation service are discussed.
The experiences are studied from the housing company and distribution system operator viewpoints. They are both actors in the distributed energy production and the effects touch both. The research was performed by carrying out surveys and semi-structured interviews to four existing energy communities, one energy community in planning phase and 23 distribution system operators. The benefits are mostly accrued to the energy communities and the challenges to the distribution system operators. However, the implementation of the centralized data handling service, Datahub was seen to remove the challenges. The credit calculation service was available from seven distribution system operators, mainly operating in the Southern Finland.
The benefits for the housing companies were lowered energy costs and a feeling of doing good for the nature. Challenges were information based or connected with legislation, which was seen to be directed to small or medium sized housing companies omitting the large ones. The distribution system operators benefitted from the improved customer satisfaction. Challenges appeared in the IT- systems struggling with the credit calculation service and costs linked to them. It was seen that the number of housing company-based energy communities is low as the concept is not known
A set of new business possibilities emerged in consulting, energy sales and aggregation. Also, direct cost savings were seen to be gained. The results may be used to increase the number of energy communities and thus increase the production of renewable energy in housing companies.
Vaikutuksia tutkittiin sekä taloyhtiöiden että jakeluverkkoyhtiöiden näkökulmista, koska ne molemmat kytkeytyvät vahvasti taloyhtiömuotoisiin energiayhteisöihin. Ne ovat molemmat toimijoita hajautetun energiantuotannon piirissä ja energiayhteisöjen vaikutukset kohdistuvat kumpaankin osapuoleen. Tutkimus toteutettiin kyselyinä ja puolistrukturoituina haastatteluina, joiden kohteena oli neljä olemassa olevaa taloyhtiömuotoista energiayhteisöä, yksi suunnitteluvaiheessa oleva energiayhteisö sekä 23 jakeluverkkoyhtiötä.
Tutkimuksessa selvisi, että edut kohdistuivat energiayhteisöille ja haasteet jakeluverkkoyhtiöille. Jakeluverkkoyhtiöiden haasteiden nähtiin poistuvan keskitetyn tiedonhallintapalvelu Datahubin myötä. Hyvityslaskentapalvelua tarjosi seitsemän jakeluverkkoyhtiötä, jotka sijaitsivat pääosin eteläisessä Suomessa. Taloyhtiöille kohdistuneet etuja olivat pienentyneet energiakulut sekä tunne siitä, että on tehty luonnolle hyvää. Haasteet koskivat tiedon puutetta tai lainsäädäntöä, jonka nähtiin tukevan pieniä ja keskisuuria taloyhtiöitä jättäen suuret yhtiöt konseptin ulkopuolelle. Jakeluverkkoyhtiöiden etuja olivat asiakastyytyväisyys ja uusiutuvan energian lisääntyminen. Haasteina nähtiin tietojärjestelmien sopimattomuus hyvityslaskentapalveluun ja niihin liittyvät kustannukset. Taloyhtiömuotoisten energiayhteisöjen syntymistä hidastivat konseptin heikko tunnettuus sekä hyvityslaskentapalvelun rajallinen saatavuus.
Uutta liiketoimintaa voisi syntyä konsultointipalveluista, energian myynnistä sekä aggregoinnista. Myös mahdollisuuksia alentaa ostoenergian kustannuksia löydettiin. Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää pyrittäessä lisäämään taloyhtiömuotoisia energiayhteisöjä ja sitä uusiutuvan energian tuotantoa.
The experiences are studied from the housing company and distribution system operator viewpoints. They are both actors in the distributed energy production and the effects touch both. The research was performed by carrying out surveys and semi-structured interviews to four existing energy communities, one energy community in planning phase and 23 distribution system operators. The benefits are mostly accrued to the energy communities and the challenges to the distribution system operators. However, the implementation of the centralized data handling service, Datahub was seen to remove the challenges. The credit calculation service was available from seven distribution system operators, mainly operating in the Southern Finland.
The benefits for the housing companies were lowered energy costs and a feeling of doing good for the nature. Challenges were information based or connected with legislation, which was seen to be directed to small or medium sized housing companies omitting the large ones. The distribution system operators benefitted from the improved customer satisfaction. Challenges appeared in the IT- systems struggling with the credit calculation service and costs linked to them. It was seen that the number of housing company-based energy communities is low as the concept is not known
A set of new business possibilities emerged in consulting, energy sales and aggregation. Also, direct cost savings were seen to be gained. The results may be used to increase the number of energy communities and thus increase the production of renewable energy in housing companies.