Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vuxenledd lek som verktyg inom småbarnspedagogiken för barn inom autismspektrumet

Strand, Jenni (2022)

 
Avaa tiedosto
Strand_Jenni.pdf (334.6Kt)
Lataukset: 


Strand, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067700
Tiivistelmä
Leken håller en central roll i den finländska småbarnspedagogiken, och barn bör få möjligheter i att leka och vara en delaktig del av en grupp oavsett om de har en funktionsvariation eller inte. Syftet med detta examensarbete är att öka kunskapen om vuxenledd lek som verktyg inom småbarnspedagogiken för barn inom autismspektrumet och dess påverkan på barnets utveckling och lärande. Examensarbetets frågeställningar är ”Vilka är för- och nackdelarna av vuxenledd lek för barn inom autismspektrumet?” och ”Hur kan pedagogen stödja barn inom autismspektrumet via leken?”. Som metod används en allmän litteraturstudie där en kvalitativ innehållsanalys görs på tio olika artiklar som behandlar detta ämne. Resultaten visar att fördelarna med vuxenledd lek är ökade lekkom-petenser samt ökade sociala- och kommunikativa kompetenser, och som nackdel visades en rubbning på lekens egenvärde. Resultaten lyfter även fram att pedagogen kan stödja barn inom autismspektrumet via leken med hjälp av olika instruktioner som sker vartefter leken utvecklas samt genom att ge positiv feedback, och genom att utforma leken så att den passar in i barnets egna intressen, så som att välja specifika lekar eller spel som liknar ett specifikt intresse. Resultaten visar på att den vuxenledda leken gynnar både barn inom autismspektrumet samt barn med andra funktionsvariationer eller inga.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste