Barnets bästa-vårt gemensamma ansvar : en scoping review om hälsovårdarens interprofessionella samarbete när barn upplever våld i hemmet.
Skrifvars, Anna-Lena (2021)
Skrifvars, Anna-Lena
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205077766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205077766
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att kartlägga hur hälsovårdaren samarbetar med andra yrkesgrupper när barn upplever våld i hemmet. De frågeställningar som besvaras är: Vad finns beskrivet i den nu existerande litteraturen om hälsovårdarens interprofessionella samarbete när ett barn upplever våld i hemmet? Vilka faktorer beskrivs som viktiga för att samarbetet ska fungera? Vilka faktorer beskrivs som hinder för att samarbetet ska fungera?
Som teoretisk utgångspunkt har Imogene King´s systemteori använts med fokus på det interpersonella systemet. I bakgrunden presenteras fakta om våld i hemmet, hur barn påverkas, hur man som hälsovårdare upptäcker samt ingriper och vilka stödtjänster som finns. Som metod har scoping review använts, datamaterialet som använts är både vetenskapliga artiklar samt kvalitetsrekommendationer, rapporter och handböcker. Med hjälp av scoping review metoden presenteras resultatet både i löpande text samt i överskådliga tabeller.
Resultatet visar på att interprofessionellt samarbete krävs vid upptäckande och ingripande när barn far illa. I Finland eftersträvas interprofessionellt samarbete men mer träning i interprofessionellt samarbete behövs. De faktorer som främjar samarbete är kunskap, en gemensam utgångspunkt och ett gemensamt mål, ett tydligt ledarskap och den egna interpersonella processen. Faktorer som hindrar samarbete är okunskap, tidsbrist, att inte få erkännande för sin yrkesroll, separata arbetsplatser samt svårigheter att dela information. The aim with this thesis is to map how the public health nurse cooperate with other professionalswhen it comes to children who experience violence in their homes. The questions that are answered are: what is described in the literature about the public health nurses interprofessional collaboration when it comes to children who experience violence in their homes?Which factors are described as important for successful collaboration? Which factors are described as barriers to successful collaboration?
Imogene King´s Conceptual system and theory of goal attainment is used as a theoretical framework in this thesis. Facts about domestic violence, how children are affected by violence, detection and intervention in child maltreatment and also facts about available support services are presented in the theoretical background. The method of this thesis is scoping review. The used material is scientific articles, quality recommendations, reports and manuals. The material and information is mapped in tablets and presented in scrolling text.
The result shows the importance of interprofessional collaboration when it comes to detection and intervention in child maltreatment. Efforts are made in Finland to implement interprofessional collaboration but more training is needed. Important factors for successful collaboration include knowledge, a common starting point and a common goal, clear leadership and the own interpersonal process. Barriers to a successful collaboration include ignorance, lack of time, not getting recognition, separate work agencies and difficulties sharing information.
Som teoretisk utgångspunkt har Imogene King´s systemteori använts med fokus på det interpersonella systemet. I bakgrunden presenteras fakta om våld i hemmet, hur barn påverkas, hur man som hälsovårdare upptäcker samt ingriper och vilka stödtjänster som finns. Som metod har scoping review använts, datamaterialet som använts är både vetenskapliga artiklar samt kvalitetsrekommendationer, rapporter och handböcker. Med hjälp av scoping review metoden presenteras resultatet både i löpande text samt i överskådliga tabeller.
Resultatet visar på att interprofessionellt samarbete krävs vid upptäckande och ingripande när barn far illa. I Finland eftersträvas interprofessionellt samarbete men mer träning i interprofessionellt samarbete behövs. De faktorer som främjar samarbete är kunskap, en gemensam utgångspunkt och ett gemensamt mål, ett tydligt ledarskap och den egna interpersonella processen. Faktorer som hindrar samarbete är okunskap, tidsbrist, att inte få erkännande för sin yrkesroll, separata arbetsplatser samt svårigheter att dela information.
Imogene King´s Conceptual system and theory of goal attainment is used as a theoretical framework in this thesis. Facts about domestic violence, how children are affected by violence, detection and intervention in child maltreatment and also facts about available support services are presented in the theoretical background. The method of this thesis is scoping review. The used material is scientific articles, quality recommendations, reports and manuals. The material and information is mapped in tablets and presented in scrolling text.
The result shows the importance of interprofessional collaboration when it comes to detection and intervention in child maltreatment. Efforts are made in Finland to implement interprofessional collaboration but more training is needed. Important factors for successful collaboration include knowledge, a common starting point and a common goal, clear leadership and the own interpersonal process. Barriers to a successful collaboration include ignorance, lack of time, not getting recognition, separate work agencies and difficulties sharing information.