Den nyutexaminerade sjukskötarens första tid i vårdyrket : En kvalitativ studie hur det är att jobba i vården som nyutexaminerad sjukskötare
Backlund, Erica (2022)
Lataukset:
Backlund, Erica
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057451
Tiivistelmä
Ensimmäisestä päivästä lähtien vastavalmistuneelle sairaanhoitajalle asetetaan suuria vaatimuksia. Hoitotyön opinnot ovat 3,5-vuotta, joihin sisältyy hoitotyön teoreettinen ja käytännön valmistautuminen, vaikka kaikki on uutta vasta valmistuneen sairaanhoitajan aloittaessa ensimmäisen vuoden sairaanhoitajana. Valitettavasti koulua, harjoittelupaikkoja ja harjoituksia simulaattorihuoneissa ei voi verrata sairaanhoitajan todelliseen työ. Aina tulee olemaan eroja siirtyessäsi sairaanhoitajaopiskelijasta sairaanhoitajaksi. Vastavalmistuneella sairaanhoitajalla on valtavasti osaamista, mutta oppimisaika tarvitaan. Tässä opinnäytetyössä korostettiin myös vastavalmistuneelle sairaanhoitajien stressiä, taustalla olevaa stressiä aina suoriutumisesta.
Tähän tutkimukseen valitut asiat oli ”Miten vastavalmistunut sairaanhoitaja kokee ensimmäisen kerran hoitoalalla” ja ”Mitä sairaanhoitajien koulutuksessa vastavalmistuneen mielestä olisi kehitettävä?”. Aineisto on analysoitu laadullisen sisältöanalyysin avulla. Haastattelujen perusteella muodistui pääkategoriaksi: Uudet työntekijät ja alakategoriat: Stressin tunne, kyky olla uusi, työtovereiden kohtelu ja riittämättömyys. Toinen pääkategoria oli: Sairaanhoitaja koulutus ja sen alakategoriat olivat: Perusteet koulusta, teoreettisen materiaalin tarkastelu, opetusmateriaalien suunnittelu ja käytännön harjoitukset.
Tähän tutkimukseen valitut asiat oli ”Miten vastavalmistunut sairaanhoitaja kokee ensimmäisen kerran hoitoalalla” ja ”Mitä sairaanhoitajien koulutuksessa vastavalmistuneen mielestä olisi kehitettävä?”. Aineisto on analysoitu laadullisen sisältöanalyysin avulla. Haastattelujen perusteella muodistui pääkategoriaksi: Uudet työntekijät ja alakategoriat: Stressin tunne, kyky olla uusi, työtovereiden kohtelu ja riittämättömyys. Toinen pääkategoria oli: Sairaanhoitaja koulutus ja sen alakategoriat olivat: Perusteet koulusta, teoreettisen materiaalin tarkastelu, opetusmateriaalien suunnittelu ja käytännön harjoitukset.