Uhka- ja väkivaltatilanteiden ennaltaehkäisy : Opas Haapaveden työllisyyspalveluiden palvelukeskus Kokoomon työntekijöille
Vähäsöyrinki, Johanna (2022)
Vähäsöyrinki, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067675
Tiivistelmä
Palvelualojen työntekijät voivat enenevissä määrin joutua työssään uhkaavien tai väkivaltaiseksi kärjistyvien tilanteiden kohteeksi. Uhka voi ilmetä esimerkiksi solvaamisena, sanallisena uhkailuna, tönimisenä tai fyysisenä pahoinpitelynä. Työpaikkaväkivalta tai sen uhka voi aiheuttaa fyysisiä vammoja, haittaa terveydelle ja turvallisuuden kokemukselle sekä merkittävää psykososiaalista kuormitusta paitsi sen kohteeksi joutuneelle työntekijälle, myös muille työyhteisön jäsenille ja tilannetta sivusta seuranneille asiakkaille. (Työturvallisuuskeskus 2020, 5.)
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi Haapaveden työllisyyspalveluiden palvelukeskus Kokoomon henkilökunnalle opas uhka- ja väkivaltatilanteiden ennaltaehkäisyyn. Uhka- ja väkivaltatilanteiden ennaltaehkäisyyn voidaan vaikuttaa useilla toimenpiteillä, kuten toimivilla tilaratkaisuilla, elektronisella kulunvalvonnalla tai kameravalvonnalla. Tämän opinnäytetyön aihe rajattiin koskemaan vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa huomioitavia, uhka- ja väkivaltatilanteita ehkäiseviä toimintatapoja. Opinnäytetyössäni uhkatilanteita käsitellään työyhteisön ulkopuolisten, kuten asiakkaiden, tai satunnaisten ulkopuolisten henkilöiden, työntekijöihin kohdistamaa uhkaa tai väkivaltaista käyttäytymistä. Oppaan tavoitteena on työllisyyspalvelukeskuksen työturvallisuuden ja asiakasturvallisuuden lisääminen. Oppaaseen kerättiin tietoa soveltuvan lähdemateriaalin lisäksi työllisyyspalvelukeskuksen työntekijöiltä. Tieto kerättiin palavereilla, joissa pohdittiin heidän työyksikössään tyypillisiä, työturvallisuuden kannalta mahdollisesti haastavaksi koettuja asiakastilanteita ja pohdittiin uhkatilanteiden ennaltaehkäisyn kannalta merkityksellisiä tekijöitä ja toimintatapoja.
Oppaaseen on koottu Haapaveden työllisyyspalveluiden palvelukeskuksen asiakastilanteisiin ja heidän toimintaympäristöönsä kohdennettuja toimintamalleja, joten sitä ei sellaisenaan ole mahdollista hyödyntää muissa työympäristöissä. Oppaassa on koottuna myös yleisiä, työntekijän ja asiakkaan välisessä vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa huomioitavia asioita, joten sitä voidaan soveltuvin osin hyödyntää pohjana muidenkin työyksiköiden uhka- ja väkivaltatilanteiden ennaltaehkäisyn oppaissa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi Haapaveden työllisyyspalveluiden palvelukeskus Kokoomon henkilökunnalle opas uhka- ja väkivaltatilanteiden ennaltaehkäisyyn. Uhka- ja väkivaltatilanteiden ennaltaehkäisyyn voidaan vaikuttaa useilla toimenpiteillä, kuten toimivilla tilaratkaisuilla, elektronisella kulunvalvonnalla tai kameravalvonnalla. Tämän opinnäytetyön aihe rajattiin koskemaan vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa huomioitavia, uhka- ja väkivaltatilanteita ehkäiseviä toimintatapoja. Opinnäytetyössäni uhkatilanteita käsitellään työyhteisön ulkopuolisten, kuten asiakkaiden, tai satunnaisten ulkopuolisten henkilöiden, työntekijöihin kohdistamaa uhkaa tai väkivaltaista käyttäytymistä. Oppaan tavoitteena on työllisyyspalvelukeskuksen työturvallisuuden ja asiakasturvallisuuden lisääminen. Oppaaseen kerättiin tietoa soveltuvan lähdemateriaalin lisäksi työllisyyspalvelukeskuksen työntekijöiltä. Tieto kerättiin palavereilla, joissa pohdittiin heidän työyksikössään tyypillisiä, työturvallisuuden kannalta mahdollisesti haastavaksi koettuja asiakastilanteita ja pohdittiin uhkatilanteiden ennaltaehkäisyn kannalta merkityksellisiä tekijöitä ja toimintatapoja.
Oppaaseen on koottu Haapaveden työllisyyspalveluiden palvelukeskuksen asiakastilanteisiin ja heidän toimintaympäristöönsä kohdennettuja toimintamalleja, joten sitä ei sellaisenaan ole mahdollista hyödyntää muissa työympäristöissä. Oppaassa on koottuna myös yleisiä, työntekijän ja asiakkaan välisessä vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa huomioitavia asioita, joten sitä voidaan soveltuvin osin hyödyntää pohjana muidenkin työyksiköiden uhka- ja väkivaltatilanteiden ennaltaehkäisyn oppaissa.