Suomen Kommunistisen puolueen eurovaaligrafiikkaa
Mentula, Outi (2014)
Mentula, Outi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137477
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tein vaaligrafiikkaa Suomen Kommunistisen puolueen vaalikampanjaan europarlamenttivaaleihin 2014. Työn lähtökohtana oli puolueen oma ideointi, jonka pohjalta loin kampanjan visuaalisen ilmeen. Työssä myös selvitin taustaa sille, miten politiikassa kannattaa käyttää kuvitusta ja miksi kuvallinen ilmaisu ylipäätään on tärkeää politiikassa. Koska kyseessä on vallitsevaa kehitystä vastustava muutoshenkinen puolue, työssä lähdetään selvittämään millaisena näyttäytyy vastarinnan semiotiikka.
Kampanjan suunnittelun tukena on kysely, jolla selvitettiin ihmisten asenteita ja tietoja SKP:sta sekä sitä, mitkä asiat ovat vaaligrafiikassa kiinnostavia. Tutkittuja tieteenaoloa ovat semiotiikka sekä politiikan- ja viestinnäntutkimus. Tutkin kuvituksen merkitystä representaatioiden ja subjektiivisuuden kokemuksen kautta.
Näistä elementeistä syntyi eurovaalikampanjan motiiveja tukeva suunta, jonka kautta löysin kuvitukseen tavoitteen: kokemuksellisuuden ja samaistumisen tunteen synnyttäminen. Kuvitus ja grafiikka eivät ole vain koristeita, vaan oikein käytettynä ne synnyttävät toimintaa. Sen lisäksi että työssä syntyi käyttögrafiikkaa vaalikampanjan tarpeisiin, se selvitti laajempia motiiveja kuvituksen käytössä. Työn tarkoituksena on olla apuna myös tulevien vaalikampanjoiden suunnittelussa, ja tuottaa näin enemmän hyötyä kuin vain yksi kampanja voisi tehdä. Produktiivisessa osiossa tein vaalikampanjan pohjana toimivat vektorihahmot, logon, graafisen ohjeiston, ehdokkaiden esitteet, vaalilehden kannen ja vaalijulisteen.
Kampanjan suunnittelun tukena on kysely, jolla selvitettiin ihmisten asenteita ja tietoja SKP:sta sekä sitä, mitkä asiat ovat vaaligrafiikassa kiinnostavia. Tutkittuja tieteenaoloa ovat semiotiikka sekä politiikan- ja viestinnäntutkimus. Tutkin kuvituksen merkitystä representaatioiden ja subjektiivisuuden kokemuksen kautta.
Näistä elementeistä syntyi eurovaalikampanjan motiiveja tukeva suunta, jonka kautta löysin kuvitukseen tavoitteen: kokemuksellisuuden ja samaistumisen tunteen synnyttäminen. Kuvitus ja grafiikka eivät ole vain koristeita, vaan oikein käytettynä ne synnyttävät toimintaa. Sen lisäksi että työssä syntyi käyttögrafiikkaa vaalikampanjan tarpeisiin, se selvitti laajempia motiiveja kuvituksen käytössä. Työn tarkoituksena on olla apuna myös tulevien vaalikampanjoiden suunnittelussa, ja tuottaa näin enemmän hyötyä kuin vain yksi kampanja voisi tehdä. Produktiivisessa osiossa tein vaalikampanjan pohjana toimivat vektorihahmot, logon, graafisen ohjeiston, ehdokkaiden esitteet, vaalilehden kannen ja vaalijulisteen.