Markkinoinnin kehittämissuunnitelma: case Harjavallan liikunta-ja uimahalli
Paavilainen, Anne (2022)
Paavilainen, Anne
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098019
Tiivistelmä
Opinnäytetyön avulla laadittiin markkinoinnin kehittämissuunnitelma Harjavallan kaupungin liikunta- ja uimahallille. Kehittämissuunnitelman käyttöönoton tavoitteeksi asetettiin markkinoinnin kokonaisuuden kehittämisen aloittaminen suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti.
Tietoperustassa keskityttiin asiakasnäkökulmaan, markkinoinnin suunnitelmallisuuden merkitykseen ja digimarkkinointiin. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin verkkosivuja sekä Facebook ja Instagram alustoja digimarkkinoinnin välineinä. Lisäksi käsiteltiin digimarkkinoinnin alustojen rooleja erilaisina markkinointikanavina.
Liikunta- ja uimahallin markkinoinnin lähtötilanteen selvittämiseksi käytiin keskusteluita henkilöstön kanssa. Keskusteluiden ja ajankohtaisen teoreettisen viitekehyksen avulla tehtiin myös SWOT-analyysi.
Markkinoinnin kehittämissuunnitelmassa keskityttiin vahvasti asiakasnäkökulman huomioimiseen osana digimarkkinointia. Työn tuloksena koottuun markkinoinnin kehittämissuunnitelman ensivaiheen päätavoitteiksi nostettiin kolme pääkohtaa, jotka ovat markkinoinnin suunnitelmallisuus, markkinointiosaamisen kehittäminen ja tunnettuuden parantuminen.
Päätavoitteiden lisäksi suunnitelmassa esiteltiin työkaluja ja toimenpiteitä, joiden avulla tavoitteisiin voidaan päästä. Suunnitelman lopuksi nostettiin esille liikunta- ja uimahallin markkinoinnin tarinallistaminen ja lähestyvä juhlavuosi.
Tietoperustassa keskityttiin asiakasnäkökulmaan, markkinoinnin suunnitelmallisuuden merkitykseen ja digimarkkinointiin. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin verkkosivuja sekä Facebook ja Instagram alustoja digimarkkinoinnin välineinä. Lisäksi käsiteltiin digimarkkinoinnin alustojen rooleja erilaisina markkinointikanavina.
Liikunta- ja uimahallin markkinoinnin lähtötilanteen selvittämiseksi käytiin keskusteluita henkilöstön kanssa. Keskusteluiden ja ajankohtaisen teoreettisen viitekehyksen avulla tehtiin myös SWOT-analyysi.
Markkinoinnin kehittämissuunnitelmassa keskityttiin vahvasti asiakasnäkökulman huomioimiseen osana digimarkkinointia. Työn tuloksena koottuun markkinoinnin kehittämissuunnitelman ensivaiheen päätavoitteiksi nostettiin kolme pääkohtaa, jotka ovat markkinoinnin suunnitelmallisuus, markkinointiosaamisen kehittäminen ja tunnettuuden parantuminen.
Päätavoitteiden lisäksi suunnitelmassa esiteltiin työkaluja ja toimenpiteitä, joiden avulla tavoitteisiin voidaan päästä. Suunnitelman lopuksi nostettiin esille liikunta- ja uimahallin markkinoinnin tarinallistaminen ja lähestyvä juhlavuosi.