Onnistuneen tapahtuman järjestäminen palvelumuotoilun keinoin
Kivelä, Hilma (2022)
Kivelä, Hilma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067661
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi akaalainen kulttuuri- ja tapahtumayritys Hulvaton Oy. Opinnäytetyön aiheena oli onnistuneen tapahtuman järjestäminen palvelumuotoilun keinoin. Työn tavoitteena oli luoda Hulvaton Oy:lle opas palvelumuotoilun hyödyntämiseen tapahtuman suunnittelemisessa ja järjestämisessäsekä soveltaa palvelumuotoilussa käytettyjä työkaluja Hulvaton Oy:n toiminnan kehittämiseen. Työn tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia tapahtumia Akaalaiset kaipaavat Akaaseen.
Työn teoreettinen viitekehys painottuu tapahtumateollisuuteen, muotoiluajatteluun, palvelumuotoilun keskeisiin elementteihin, palvelumuotoiluprosessiin ja sen yleisimpiin työkaluihin. Toiminnallinen tutkimusprosessi alkoi haastatteluiden tekemisellä. Haastattelussa tiedusteltiin akaalaisten kokemuksia aikaisemmista tapahtumista Akaan seudulla, kehittämisehdotuksia sekä toiveita ja ideoita tulevia tapahtumia varten. Kyselyn tarkoituksena oli kerätä asiakasymmärrystä ja sen perusteella lähteä kehittämään Hulvaton Oy:n toimintaa sekä löytää ideoita tulevia tapahtumia varten. Tutkimuksessa sovellettiin asiakasymmärryksen kautta saatua tietoa Hulvaton Oy:n toimintaan, jonka perusteella yritykselle luotiin asiakasprofiilit, potentiaalisen tapahtuman palvelupolku, empatiakartta sekä Service Blueprint eli palvelumalli. Tutkimuksessa käytettiin hyödyksi myös benchmarkausta alueen muihin tapahtumiin sekä luotiin Hulvaton Oy:n liiketoiminnan kehittämiseksi Business Model Canvas.
Haastatteluista kävi ilmi, että akaalaiset kaipaavat Akaan seudulle monipuolisesti erilaisia tapahtumia, suunnattuna eri kohderyhmille. Ideoita ja toiveita tapahtuman teemoista, ohjelmasta ja tapahtumapaikoista saatiin laajasti. Akaalaiset arvostavat asiakkaiden osallistamista tapahtuman suunnitteluun ja järjestämiseen, monipuolista ja kiinnostavaa ohjelmaa, yksilöllistä palvelua ja tapahtuman läheistä sijaintia tai kuljetusmahdollisuutta. Hulvaton Oy:n toimintaan ja tapahtumien markkinointiin tulisi panostaa sekä löytää tapahtumille sopiva ajankohta ja kohderyhmä. Asiakkaat arvostavat tapahtuman edullisuutta, mukavaa tunnelmaa ja yhdessäoloa. Korona-ajan jälkeen ihmiset kaipaavat entistä enemmän kasvokkaista vuorovaikutusta ja uusien elämysten kokemista. Monipuolinen palvelumuotoilun käyttäminen tapahtuman järjestämisessä on avain menestykseen.
Työn teoreettinen viitekehys painottuu tapahtumateollisuuteen, muotoiluajatteluun, palvelumuotoilun keskeisiin elementteihin, palvelumuotoiluprosessiin ja sen yleisimpiin työkaluihin. Toiminnallinen tutkimusprosessi alkoi haastatteluiden tekemisellä. Haastattelussa tiedusteltiin akaalaisten kokemuksia aikaisemmista tapahtumista Akaan seudulla, kehittämisehdotuksia sekä toiveita ja ideoita tulevia tapahtumia varten. Kyselyn tarkoituksena oli kerätä asiakasymmärrystä ja sen perusteella lähteä kehittämään Hulvaton Oy:n toimintaa sekä löytää ideoita tulevia tapahtumia varten. Tutkimuksessa sovellettiin asiakasymmärryksen kautta saatua tietoa Hulvaton Oy:n toimintaan, jonka perusteella yritykselle luotiin asiakasprofiilit, potentiaalisen tapahtuman palvelupolku, empatiakartta sekä Service Blueprint eli palvelumalli. Tutkimuksessa käytettiin hyödyksi myös benchmarkausta alueen muihin tapahtumiin sekä luotiin Hulvaton Oy:n liiketoiminnan kehittämiseksi Business Model Canvas.
Haastatteluista kävi ilmi, että akaalaiset kaipaavat Akaan seudulle monipuolisesti erilaisia tapahtumia, suunnattuna eri kohderyhmille. Ideoita ja toiveita tapahtuman teemoista, ohjelmasta ja tapahtumapaikoista saatiin laajasti. Akaalaiset arvostavat asiakkaiden osallistamista tapahtuman suunnitteluun ja järjestämiseen, monipuolista ja kiinnostavaa ohjelmaa, yksilöllistä palvelua ja tapahtuman läheistä sijaintia tai kuljetusmahdollisuutta. Hulvaton Oy:n toimintaan ja tapahtumien markkinointiin tulisi panostaa sekä löytää tapahtumille sopiva ajankohta ja kohderyhmä. Asiakkaat arvostavat tapahtuman edullisuutta, mukavaa tunnelmaa ja yhdessäoloa. Korona-ajan jälkeen ihmiset kaipaavat entistä enemmän kasvokkaista vuorovaikutusta ja uusien elämysten kokemista. Monipuolinen palvelumuotoilun käyttäminen tapahtuman järjestämisessä on avain menestykseen.